VD:n vid pennan

Förstora bilden

Denna vecka har gått i budgetens tecken, jovars lite nyttig kundbearbetning har också hunnits med mellan sittningarna med inriktning framtida "debet och kredit".

Årets andra julbord har hunnits avnjutas på Scandic Grand, brukar alltid vara riktigt bra där, så även denna gång. Tack till Scandic för en bra relationsskapande träff mitt i veckan. Ni fick även med lite tävlingsmoment till kaffet vilket triggade merparten till stordåd, förutom undertecknad, som inte hade jättekoll på Scandics historia.

För första gången medverkade jag på Örebro Läns Fotbollsförbunds representantsskapsmöte. Det är inspirerande att möta så många engagerande ideella krafter som finns i vårt län, som alla känner det gemensamma i att fotbollen berör, berikar och ger så mycket kraft. Nu skall väl i ärlighetens namn sägas att det inte var mycket som berörde just oss som elitlag, men det är oerhört viktigt att se och höra representanter från alla delar av vårt län berätta sin historia, omtala sina förutsättningar i det gemensamma intresset fotboll.

Nu är det bestämt att gräset på Behrn Arena kommer att bytas ut i sommaruppehållet 2013. Vi hade ett möte med hyresvärden och arenaägaren under gångna veckan och alla är rörande överens om att kvalité och utförande går framför allt annat.

Förutom ovan nämnda kvällsaktiviteter hinns det ju självklart med ett och annat frukostmöte också, även denna gång bjöds det på mat av högsta kvalité. Restaurang 4e våningen och nätverket Club 254 stod som värd för grötfrukost med förannonserade föredragshållare i Per Cardesjö från Örebroporten Fastigheter (arenaägare) och undertecknad. För er som inte känner till det utgör Club 254 ett nätverk för oss som innehar VIP-stolar på 4e våningen och där namnet faktiskt talar om att det rör sig om just 254 stycken stolar. Restaurangchefen Jonas Karlsson är projektledare och Örebroläktaren AB är projektägare (ett samägt bolag mellan ÖSK Fotboll, KIF Örebro DFF, Örebroporten Fastigheter och Örebro Spelarinvest AB). Det som slog mig när Per föredrog aktuellt läge samt framtid i deras projekt är stoltheten att som Örebroare få uppleva den fina satsning som har gjorts och görs på idrotten runt Örebro, för att inte tala om det som sker runt Eyrafältet, mitt i stan.

Avslutningsvis kan jag säga något om budgeten för 2013. Den blir som alla säkert redan räknat ut, oerhört tight. Vi kommer inte bygga en organisation för Superettan, vi kommer bygga en organisation för framtiden som gör sin start i Superettan. Detta innebär en tight ekonomi, att färre utvalda medarbetare under en övergångsperiod får bredda sina åtaganden ytterligare, att lönerna för många av oss kommer reduceras samtidigt som arbetsbelastningen periodvis stegras. Detta kommer genomföras med en stor portion "Vi-känsla" tillsammans med vår konstruktiva omgivning; partners, medlemmar, publik och den övriga allmänheten.

Vi kommer fokusera på, och skatta den positiva energin högt, samtidigt som vi kommer avgränsa oss mycket tydligt från det omvända, negativa energikällor.

Jan Karlsson, vd ÖSK Fotboll

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908