Öppet brev till alla med intresse för ÖSK Fotboll

Förstora bilden

Att vara ordförande i ÖSK Elitfotboll AB är en verklig utmaning. Varje dag träffar jag engagerade människor som har en uppfattning om hur klubben ska skötas. Råden handlar om allt från hur ekonomin ska hanteras till vilka spelare som ska spela och på vilket sätt. Det är roligt och viktigt. Fotboll betyder mycket för örebroarna.

Själv minns jag som ung åskådare min ilska när Göteborgspubliken stormade Eyravallen för att försöka förhindra att ÖSK skulle vinna den ödesdigra matchen vi till sist vann med 1-0 mot IFK Göteborg 1970.

Berg- och dalbana

I medgång kommer ryggdunkarna. I motgång försvinner de. Ju fler matcher ett lag förlorar, desto högre blir ropen på att någon ska ställas till ansvar. Kvar är tack och lov alltid en kärna av anhängare som vet att fotboll alltid är upp och ned.

Jag har varit ordförande i bolagsstyrelsen sedan årsmötet 2006 (Rose-Marie Frebran har motsvarande roll i föreningsstyrelsen). Det var året då vi med Patrick Walker som tränare spelade oss tillbaka i Allsvenskan efter att tidigare tvångsnedflyttats på grund av dålig ekonomi. Vilken känsla att vara tillbaka i fotbollens finrum!

Balansakten

Den viktigaste uppgiften för styrelsen – och mig som ny ordförande – blev att skapa en stabilare ekonomi. Samtidigt måste vi prestera bra idrottsligt utan att för den skull äventyra ekonomin. Det är just här vi hittar den stora utmaningen. Den gäller för fotboll världen över.

• Hur sjutton ska man få ihop de pengar som behövs för att betala de stjärnor som alla ropar efter?

• Hur ska man få intäkter som balanserar alla andra kostnader?

• Hur hittar – och utvecklar – man talanger?

• Hur ska man få publiken att lämna TV-sofforna till förmån för den äkta upplevelsen på arenan?

• Hur ska man hantera de slutna förhandlingar kring spelarköp och spelarförsäljningar som är ett villkor i en stentuff affärsvärld samtidigt som medlemmarna i en ideell förening och massmedierna förväntar sig total insyn?

Välkommen att arbeta för klubben!

Finns det 8 469 åskådare på läktaren, så finns det lika många domare och tränare. Alla i publiken vet om det är frispark eller inte, samt vilka spelare som ska stå på planen. Detta är en del av fotbollens charm, samtidigt som det förstås är omöjligt att göra alla till lags. Samma sak är det med de beslut som vi tar i ÖSK:s bolagsstyrelse.

Hur som helst hoppas jag att många av dem som vill förbättra ÖSK anmäler sig för frivilligarbete.

för att utveckla våra matcharrangemang. Kanske bör vi också till exempel starta en arbetsgrupp som kommer med förslag på hur en ökad insyn ska genomföras. Dessutom behöver vi alltid matchfunktionärer. Men jag kan inte locka med någon ersättning. De allra flesta av oss – även jag – arbetar utan någon annan kompensation än glädje. Ring vårt kansli, 019-16 73 00. Där kan du också bli ÖSK-medlem. Lita på att du är välkommen.

Glädje

Apropå glädje, så faller mina tankar osökt på en av våra klassiska ÖSK-hjältar; Sven ”Dala” Dahlkvist. En av hans grundtankar är att ”vi aldrig får glömma varför vi spelar och tittar på fotboll – att det ska vara roligt”. Fotboll i dag handlar mycket om pengar och allvar. Men den dagen glädjen försvinner som ingrediens är det dags att fundera på vad vi håller på med.

Ansvar

Som ordförande har jag – tillsammans med övriga styrelsen – förstås ett stort ansvar för klubbens utveckling. Vill årsstämman välja en annan ledare kommer jag förstås att acceptera det utan att fälla några tårar.

Under alla omständigheter kommer vi att ses på vår hemmaarena under många år framöver. ÖSK har funnits sedan 1908. Drömmen om att en dag erövra ett allsvenskt guld släpper vi aldrig.

Örebro i september 2012.

Björn Åqvist