Rydström: "-Vi har stor respekt för dem"

Förstora bilden

Kalmar FF kommer inte att lämna något åt slumpen i matchen mot ÖSK. Det står klart efter att ha pratat med Henrik Rydström.

- Vi har stor respekt för dem. Jag är lite förvånad över att de ligger som de gör. De har många bra spelare. Spethim Hasani är en duktig forward som jag känner sen han spelade med oss och även Tobias Grahn är bra, om han är med.

Kalmar FF har haft en svajig säsong. Bra matcher har blandats med bottennapp. Kanske är man nu på väg uppåt igen.

- Vi har en hög potential i det här laget och vi är klart bättre nu än före EM slutspelet, fortsätter Rydström.

Kalmar FF vann SM guld 2008. Sedan dess har man förlorat spelare som tre bröder Elm, Patrik Ingelsten, ”Bagarn” Rosengren och Cesar Santin(spelade halva säsongen guldåret). Från det laget finns det bara Henrik Rydström kvar.

- Spelarna blir attraktiva för andra klubbar. Det går snabbt neråt. Jag kan tänka mig att ÖSK känner av samma sak nu. De blev väl trea 2010 och hade ett riktigt bra lag på gång.

Henrik Rydström saknar också sin gamle antagonist Fredrik Nordback.

- En oerhört värdefull spelare för ÖSK. För tiotalet år sedan tyckte jag han bara sprang omkring och snackade och delade ut smällar, ungefär som jag själv säger han med självironi i rösten. Men på senare år var han väldigt bra. Det är utan tvekan en stor förlust att han lagt av.

Själv har Kalmar-kaptenen inga planer på att lägga av.

- Jag skrev nytt kontrakt i våras. Det sträcker sig över 2013,sen får vi se. Vi har sagt att vi ska utvärdera då och se hur det känns. Om det känns bra och KFF vill kan det bli ytterligare någon säsong. Annars blir det något ledaruppdrag i föreningen.

För dagen är det bara uppåt.

- Jag känner mig mycket fräschare än på länge. Däremot tar det längre tid att återhämta sig efter match. Sen går jag inte in i så mycket dueller som tidigare. Det överlåter jag till mina lagkamrater, avslutar kapten Rydstöm.

Roland Andersson

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908