Peo inför Djurgården

Förstora bilden

ÖSK förlorade det viktiga mötet med Gefle IF förra fredagen och nu väntar ett formstarkt Djurgården. Per-Ola Ljung och ÖSK laddar om för att försöka knipa en ny trepoängare.

- Vi litar på våra rutiner och på vårt sätt att arbeta. Vi bygger ju upp oss inför varje allsvensk och cupmatch så det är ingen skillnad inför denna match. Det handlar om vad vi gör tiden mellan matcherna. Vi jobbar på som vanligt.

I din roll som tränare, hur får du grabbarna att tända till extra inför matcherna?

- Det handlar om kulturen man bygger runt laget, både i hur vi planerar intensitet och val av övningar men också att det finns rutiner. Vi håller alltid en presentation inför matcherna på motståndarnas sätt att spela och vad vi ska göra för att göra det jobbigt för motståndarna. Detta gör vi två dagar innan match. Alla vet att två dagar innan match så kommer dom få veta det de behöver veta och sedan har vi en träning som handlar om spelet i den matchen. På matchdag så har spelarna själva sina egna rutiner för att komma fullt laddade till match. Jag tror på en tydlig struktur och att man bygger en miljö och en kultur runt laget på ett naturligt sätt.

Känner du att du som tränare måste peppa spelarna lite extra när läget nu är som det är?

- Nej, det känner jag inte. Gruppen fungerar bra och spelarna har varit duktigt på att själva ta det ansvaret och göra det som behövs. Man förbereder sig på ett funktionellt sätt inför matcherna så att man ska ha en möjlighet att prestera bra på matchdagen. Och det är mycket det det handlar om om man ska vara elitidrottsman och jag tycker att vi har fått ut en hel del av laget och vårt sätt att spela. Det enda vi inte fått ut är ju resultatet då. Prestationerna och det vi gör innan match kommer innan resultaten. Vi kan inte bara längta efter ett resultat utan vi måste jobba funktionellt och uthållighet. Det är vi beredda att göra.

Vad tar ni med er från senaste matchen?

- Offensivlustan i laget, att alla ville jobbar hårt för sakens skull. Det var nästan en perfekt laddning. Man klarade av att prestera på en hög nivå i en match som var väldigt viktig. Då är det ibland lätt hänt att spelarna får en mental spärr eller att man spänner sig lite grann vilket gör att man inte får ut allt. Men jag tyckte verkligen att vi gjorde en stark prestation i den matchen, det var många bitar i vårt spel som vi ville se och som vi fick se. Men just den här sista biten som gör att vi gör det sista målet eller att vi skapar den riktigt farliga chansen, den felar lite i den matchen. Vi är medvetna om det och vi fortsätter att jobba på det.

Förstora bilden

Crespo har tränat med ÖSK ett antal träningspass nu. Vad är ditt intryck av honom som spelare och som person?

- Crespo är ingen chansning eller en spelare vi inte känner till, han är väl scoutad. Det är en spelare som jag är säker på att vi kommer att få nytta utav. Han bekräftar bara den bilden vi hade om honom tidigare. Han är en irrationell spelare med jättestor potential. Jag tror att alla försvar kommer känna att Crespo är jobbig att möta.

Du har använt nästan alla spelare i ÖSK och mittfältet har haft mång olika konstellationer i flera matcher. Hur går dina tankar där?

- Vi måste verkligen  använda de kompetenser vi har i truppen, vi måste använda dom som är i form. Dom spelare som ger bäst formbesked på träningar, i U21-matcher och A-lagets matcher. Dom som är mest på hugget och har mest kvalité, mest energi och man ser att de är i form, dom måste spela. Sen har vi olika sätt att försvara oss kollektivt och hur vi resonerar kring vårt anfallsspel, passningsspel och vilka principer vi får uppfylla för att få ett effektivt passningsspel, det förändras ju inte på grund av vilka spelare vi väljer. Det som präglas är hur man tolkar olika roller, väljer vi en spelare så har han kanske vissa specifika kvalitéer när det gäller förmågan att gå på individuella genombrott eller liknande och andra kanske är bättre på kombinationsspel. Spelarna känner varandra och jag känner dom så jag vet ungefär vad jag får beroende på vilka val jag gör. Jag tror det är viktigt att bygga en miljö där spelarna känner att ”jag kan påverka min situation, visar jag att jag är i form, ger jag allt på varje träning, ger jag bra formbesked till tränaren, då finns det bra möjligheter att jag får spela matchen”, och det vill alla göra. Den känslan är jag väldigt angelägen om att alla ska ha. Jag tar ut laget men på många sätt tar dom ut det själva med de besked dom ger under veckan.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908