ÖSK tappade mark efter förlust mot Gefle

Förstora bilden

Örebro SK spelade på Fredagskvällen en viktig match i bottenstriden av årets allsvenska då man gästades av den förre Örebrotränaren Per Olssons lag, Gefle IF.

Matchen kändes på förhand som en viktig match då bägge lagen är inblandande i bottenstriden. Supporterklubben ”Kubanerna” hade laddad upp med en banderoll med budskapet ” Ikväll finns bara seger” och det kändes på förhand som ÖSK-spelarna var med på noterna då man började matchen bäst.

Man hade mycket boll i inledningen av matchen och Samuel Wowoah som var tillbaka i startelvan i dagens match, slog ett inlägg i den nionde minuten till Shpetim Hasani som idag gjorde hemmadebut i den fina vita tröjan, nicken gick dock utanför den gången.

Minuten senare så kommer Gefle in i straffområdet för första gången och Patrik Haginge för dagen högerback i ÖSK håller i Gefles Jakob Orlov något och domare Stefan Johannesson verkar säker på sin sak och pekar på straffpunkten. Straffen är sedan mycket bra slagen då Mikael Dahlberg sätter den hårt och lågt vid Jonas Sandqvist högra stolpe. Straffen var för övrigt den första som Gefle fått den här säsongen i årets seriespel.

ÖSK är sedan nära att replikera snabbt då Wowoah slår ett fint inlägg som Kalle Holmberg får träff på och Gefles målvakt, Mattias Hugosson visar klass med en reflexräddning.

ÖSK kommer sedan in i en period i matchen då man har mycket boll utan att egentligen komma fram till någon riktig het målchans. Gefle försvar sig samtidigt bra och väntar på kontringar. I den 37e minuten får Ahmed Yasin ett läge och får bra träff men bollen går strax utanför det högra krysset.

I den 40e spelminuten så får Jonas Sandqvist tippa bollen till hörna då Gefles kantspringare Jonas Lantto skjuter och på hörnan nickas bollen i ribban innan måltjuven Jakob Orlov rakar in returen och det var 2-0 Gefle. ÖSKs skapar ett fint läge innan halvleken är över och det är Grahn som slår ett inlägg mot Kalle Holmberg som får huvudet på bollen som Hugossons har problem att hålla bollen men det finns ingen ÖSKare i den situationen som är tillräckligt het på returen. Innan halvleken var över så klev Grahn av planen skadad och blev utbytt mot Alimi. Återstår att se hur illa Grahns skada är och om han hinner bli frisk till nästa fredags drabbning mot Djurgården,

I början av den andra halvleken så kändes det som om ÖSK behövde ett tidigt mål för att få tillbaka självförtroendet och tron på en vändning. I den 54 spelminuten fick ÖSK en dubbelhörna och på den andra så var Ilir Berisha högst uppe med skallen och nickade in en reducering för ÖSK som nu var med i matchen igen.

Bara minuten efter målet får man ett bra frisparksläge som Wowoah drar i muren. ÖSK fortsätter att rulla mycket boll i andra halvlek men Gefle backar hem med mycket folk i mitten och ÖSK tvingas ut på kanterna för inlägg utan att lyckas åstadkomma någon riktig farlighet.

Gefle flyttar sedan upp spelet något och visar prov på ett bra passningsspel under en period och har en del kontringar på gång men slarvar med den avgörande passningen.

ÖSK byter in Valdet Rama framåt för ett sista försök att få in en kvittering men Gefle håller undan och vinner matchen till sist, precis som på Strömvallen i våras med 2-1.

Sammanfattningsvis så sätter den tidiga straffen sin prägel på matchen då Gefle kan bevaka sin ledning och ligga på kontring. ÖSK har mycket boll i matchen utan att få till det i avsluten. Att alla tre målen kommer efter fasta situationer vilket känns ganska väntat då båda lagen haft problem under året med målskyttet.

I ÖSK var det kul att se Kalles Holmbergs framfart på kanten och han såg pigg ut framförallt innan paus. Målskytten Berisha blev utsätt till bäste ÖSKare och ser stark ut. Även kul att se unga killar som Yasin och Saeid ta för sig när de får chansen i startelvan. Bamberg kommer också mer rätt centralt och var bra idag.

Många har nog räknat ut ÖSK, men en tredjedel av serien återstår och så länge hoppet finns så kommer både spelare, ledare och supportrar att kämpa vidare mot ett nytt säkrat kontrakt till Allsvenskan 2013.

ÖSK laget idag


Målvakt: Jonas Sandqvist
Backlinje: Patrik Haginge, ut 75 min Ilir Berisha, Christoffer Wiktorsson, Samuel Wowoah
Mittfält: Kalle Holmberg, ut  77 min Daniel Bamberg, Tobias Grahn, ut 45  min, Mohammed Said, Anfall: Sphetim Hasani, Ahmed Yasin,

Inhopp Armend Alimi in 45 min, Patrik Anttonen 75 min, Valdet Rama 77 min.

ÖSK-Gefle 1-2 (0-2)

Publik 5312 personer. ’

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908