Intervju: Tommy Stålnacke

Förstora bilden

De flesta ÖSK-fans känner nog till namnet på varenda spelare i truppen och vad de gör för ÖSK. Dock finns det några nyckelspelare som fortfarande är anonyma för den breda publiken. De gör inga spektakulära mål eller dribblingar, utan jobbar i det tysta för lagets bästa. Var och en har de nyckelroller och är enormt viktiga för lagets framgångar. Idag inleds en artikelserie där du får bekanta dig med staben runt laget. Först ut är materialförvaltare Tommy Stålnacke.

Tack vare sin karaktäristiska kolfärgade mustasch känner nog de flesta som besökt Behrn Arena under det senaste året igen honom. Men vem Tommy Stålnacke, eller ”Stålis” som han föredrar att kallas, är och vad han gör för ÖSK är det färre som känner till.

   

Även om han arbetat inom ÖSK i knappt ett år har Tommy en gedigen bakgrund som materialförvaltare.

– Jag har varit materialförvaltare i många, många år inom innebandyn. Jag började först som tränare när min dotter började spela ÖSK Innebandy, det var nog 15-20 år sedan. Det var naturligtvis ideellt arbete på den tiden, materialförvaltarrollen ingick i tränarrollen så att säga. Sedan har jag fortsatt inom innebandyn, jag har bland annat varit materialförvaltare för Lillåns och ÖSK:s herrlag, berättar Tommy.

   Hur kommer det sig då att en innebandyfantast, uppvuxen i Eskilstuna, hamnar i fotbollslaget ÖSK? Tommy själv menar att det beror på ett stort intresse för idrott i allmänhet, kombinerat med bristen på egen idrottstalang.

– Jag är typexemplet på en sådan där person som provat alla sporter men aldrig blivit duktig på någon, säger Tommy med ett skratt.

– Men jag har ett stort och brinnande intresse för idrott, förklarar han. När han upptäckte att ÖSK behövde en materialförvaltare förra sommaren tvekade han aldrig att söka.

– Jag såg att ÖSK sökte efter en materialförvaltare, så jag anmälde mitt intresse och på den vägen är det, berättar Tommy.

Rätt man för jobbet

I sin roll som materialförvaltare har Tommy ansvar för allt material som finns runt spelarna. Inköp, tvättning, pumpning av bollar är några av hans arbetsuppgifter. Hans uppgift kan liknas vid att vara ett smörjmedel för lagmaskinen ÖSK. Tack vare Tommys arbete slipper spelare och tränare spilla energi på saker utanför fotbollsplanen och kan därmed lägga full fokusering på fotbollsspelandet. En viss assistans får han dock.

”Det här jobbet är ett privilegium”

– Spelarna har ansvar för att bollar, vattenflaskor och sådant tas med till och från planen när de tränar. Det brukar vara de yngsta i laget som får ta hand om det, och det är aldrig några problem, berättar Tommy.

Förstora bilden

   Trots att Allsvenskan spelas under sommarhalvåret är det vintern som är Tommys mest hektiska tid. Då tränar nämligen laget dubbla pass om dagarna vilket ger ökar Tommys arbetsdos åtskilligt. Bland annat måste varje spelares träningsställ tvättas två gånger per dag, och med tanke på hur många spelare som finns i truppen förstår man att det är en tidskrävande syssla.

– Under vinterhalvåret har jag häcken full, då kan det vara riktigt stressigt ibland. På sommaren hinner jag göra mina uppgifter utan att jäkta. Lugnaste stunden är egentligen under match, då behöver jag bara rycka in om någon sko går sönder eller om vattenflaskorna ska fyllas, säger Tommy. Även om en stor del av hans arbetstid går åt till att städa efter andra tycker han sällan att jobbet är tråkigt. Han medger dock att det ibland kan kännas tröttsamt och irriterande att gå och plocka upp när spelarna bara dumpat sina tröjor och skor huller om buller.

– Visst blir man tvär ibland. När man känner att: Fan, de har bara släppt sina skor innanför dörren. Då blir man lite ledsen på dem. Men jag tycker det vägs upp av andra delar av jobbet. Som glädjen att få vara med i gruppen, det är ett privilegium att få ha ett sådant här jobb, säger Tommy. Som idrottsnörd, som han kallar sig, kan man inte ha det bättre.

Ordningsam och social

För att bli en duktig materialförvaltare krävs, enligt Tommy, att man har ett gott ordningssinne och klarar av att ha många bollar i luften samtidigt. Det finns oändligt mycket material runt ett elitfotbollslag, och det är materialförvaltaren som ska veta var allt är. Dessutom framhåller Tommy den sociala kompetensen som oerhört viktig.

– Jag tycker man ska vara lite trivselgubben i laget. Det är viktigt att man kan ta folk, ställa på och gnabbas lite lagom med killarna, anser Tommy.

Förstora bilden

None

   Som ny i klubben har han tagits emot väl av sina nya kollegor och snabbt blivit en nyckelspelare. Tommy menar att det finns en framtidstro och en stark vilja att utvecklas i dagens ÖSK. En positiv atmosfär som vid sidan av planen som också påverkar insatserna på densamma.

– Jag trivdes kanonbra direkt, det kan jag ärligt säga. Man var välkommen från första stund, det är verkligen kanonkillar. Det är aldrig något tjafs eller problem över huvudtaget, väldigt fina grabbar allihop, säger Tommy. Han menar att gemenskapen som byggs upp i omklädningsrummet är en trygghet för spelarna och något de har nytta av på planen.

    Tommy tror klubben är på väg att bygga upp någonting riktigt bra, och ser med tillförsikt fram mot kommande säsonger. Det faktum att klubben under senare år utvecklat sina faciliteter ser han som ett tecken på vilken riktning klubben strävar mot.

– Till exempel det nya omklädningsrummet som vi flyttat in i höst, det har varit ett riktigt lyft. Det känns som vi är på gång framåt, helt klart, slår Tommy fast.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908