Rättvis seger för ÖSK

Förstora bilden

På en solig Behrn Arena, tog ÖSK emot fjolårsmästarna Kalmar FF. På planens kortsida, där den nya läktardelen byggs, satt byggarbetarna (!) och njöt i solen samtidigt som de fick se ÖSK näta både en och två gånger. Matchen slutade 2-1, vilket gladde både hemmapubliken och byggarbetarna.

Matchen fick en trevande inledning, varken ÖSK eller Kalmar tog kommandot. Kalmar bjöd dock hemmalaget på en hörna i 10 minuten efter slarv. Billigt! Nordin Gerzic slog den lurigt, rakt mot mål, så Petter Wastå fick verkligen anstränga sig för att undanröja farligheten. Annars hade ÖSK svårt att få fart på benen, och därav uteblev målchanserna. Istället såg Kalmars landslagsman Rasmus Elm ut att vilja anta rollen som matchens gigant. Han vann nickdueller, mötte upp sina lagkamrater, väggspelade och sköt. ÖSK: s mittfält fick inte tag i honom och han såg mycket farlig ut inledningsvis.

Efter 20 minuter ryckte ÖSK upp sig, de tog över allt mer, varpå Rasmus Elm försvann bort från händelsecentrum. ÖSK började bland annat rada upp hörnsparkar. I 23 minuter blev det farligt när Gerzic hörna nådde fram till Michael Almebäck som nickade tätt över Wastås ribba. Några minuter senare var det dags igen. Samuel Wowoah slog hörnan som Fredrik Nordback höll sig framme på. Nicken gick i ribban. Nordback började se het ut, och det skulle komma mer från lagkaptenen.

Men först var det Eric Bassombengs tur att glänsa. I den 32 minuten, efter fint förarbete av Patrik Anttonen, tog sig Bassombeng fram till ett fint skottläge strax utanför Kalmars straffområde. Skottet oroade dock aldrig Wastå, utan gick en bit utanför hans högra stolpe. Nästa skott från kameruanens högerdoja var däremot betydligt bättre, närmare bestämt otagbart. Efter en tilltrasslad situation i den 36 minuten studsade bollen fram till Bassombeng som drog till direkt på halvvolley. Bollen höll på att skruva sig bort från mål, men gick via Wastås högra stolpe in i nätmaskorna. Ett väldigt elegant mål! Innan halvtidsvilan hann Bassombeng med att skoja lite med Kalmars vänsterback Stefan Larsson och även få ett gult kort, vilket innebär att han missar matchen mot IFK Göteborg nästa vecka.

I andra halvleks inledning hände sedan något ovanligt. Magnus Kihlberg tappade skon, som Emin Nouri plockade upp, kastade iväg och fick gult kort. Bassombeng passade i samma veva på att leka lite med Henrik Rydström, som också tappade humöret. Kalmar såg uddlösa, irriterade och uppgivna ut. Det tog ÖSK vara på. I 56 minuten höll sig Fredrik Nordback påpassligt framme på Wowoahs inåtskruvade hörna. Nordback satte till pannan, Wastå såg chanslös ut och 2-0 var ett faktum.

Efter 2-0 målet blev matchbilden annorlunda. Kalmar satte fart och spelade sig fram till några halvchanser. Nyförvärvet Daniel Mendes provade skott från vänsterkanten, som John Alvbåge i och för sig kunde undanröja relativt enkelt. Lourival Assis fick också en målchans från vänsterkanten, men detta resulterade inte heller i någonting. Däremot slet Emin Nouri till sig bollen i 63 minuten och slog en lång krossboll fram till samme Assis, som i sin tur slog en instickare till David Elm. Elm stötte in bollen vid första stolpen. Kalmar såg ut att få en självförtroende-boost av målet och bara minuter senare får Tobias Ericsson skottläge. Hans skott tar på ett ÖSK-ben, får en konstig bollbana som ställer till det något för Alvbåge. Skottet han aldrig dyka ner under ribban utan gick över. Kalmar spelade bättre i det här läget, men då återtog ÖSK kommandot. Det gick inte att slå av på farten mot ett revanschsuget lag som Kalmar.

Så matchen ändrade karaktär igen. I den 69 minuten tog sig ÖSK:s irrationella finländare, Roni Porokara elegant förbi Marcus Lindberg och blev neddragen. Skulle det varit straff? Kanske. Men domaren satte inte visselpipan till munnen. ÖSK behöll dock trycket och två gånger fick Kim Olsen chans att punktera matchen. Inom loppet av 2 minuter nådde både Wowoahs och Anttonens inlägg dansken panna. Och båda gångerna nickade Olsen över målramen.

Istället fick tidigare målskytten Nordback, i den 80 minuten, chansen att definitivt avgöra matchen. På en friskspark, från långt håll, sköt lagkaptenen ett hårt och välplacerat skott som däremot gick rakt i stolpen. Oturligt för Nordback, som därmed träffade ”virket” för andra gången i matchen. Nordback var verkligen ute efter ett tredje ÖSK-mål. I den 90 minuten, slog han en mycket precis djupledsboll för den vindsnabbe Tommy Wirtanen att springa på. Tobias Ericsson blev enkelt frånsprungen, men Wirtanens efterföljande skott gick över ribban. Domaren blåste 3 minuter senare av matchen och ÖSK-spelarna kunde krama om och gratulera varandra. Det var en välförtjänt seger, där framför allt Fredrik Nordback, Patrik Anttonen och Eric Bassombeng utmärkte sig.

I slutet av matchen sjöng Kubanerna ramsan ”Kalmar åker ur i år”. Det får ses som ett lite för tidigt uttalande från klacken, men huruvida det blir verklighet eller inte återstår att se. Kalmar hittar säkert snart tillbaka till rätt spår, men hursomhelst går det inte att komma ifrån att Nanne Bergstrands manskap just nu befinner sig i en mycket prekär situation.

Roligare är det förmodligen i ÖSK:s omklädningsrum, efter tre raka segrar och ett mycket imponerande spel!

Mål:

ÖSK:

Eric Bassombeng (36 min)

Fredrik Nordback (56 min)

Kalmar:

David Elm (63 min)

Varningar:

ÖSK:

Eric Bassombeng, Fredrik Nordback, Michael Almebäck, Roni Porokara

Kalmar:

Emin Nouri

Byten:

ÖSK:

Eric Bassombeng ut, Tommy Wirtanen in (67 min)

Nordin Gerzic ut, Per Johansson in (80 min)

Kalmar:

Stefan Larsson ut, Lasse Johansson in (46 min)

Lourival Assis ut, Jimmie Augustsson in (80 min)

Daniel Medes ut, Leandro Rodrigues in (80 min)

Publik:

7955, Behrn Arena

William Linnefell

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908