ÖSK utan poäng i Gävle

Förstora bilden

Gefle tog årets första seger i mötet med ÖSK hemma på Strömvallen. Gefles kompakta försvar bäddade för segern, men samtidigt gjorde ÖSK sin sämsta match för året. Matchen slutade 2-0, efter två Gefle-mål under första halvleken.

Gefle startade matchen i ett högt tempo, de var farliga framåt och mycket täta bakåt. ÖSK däremot, kom fel in i matchen, slarvade i passningsspelet och såg ibland rent av oroliga ut. Undantaget var när Roni Porokara stegade loss och tog avslut en bit utanför straffområdet. Finländarens skott gick dock en bit utanför Gefles mål. Annars gick det lite för sakta för ÖSK som inte kom till några riktigt farliga målchanser. Målchanserna, farten och fläkten stod istället Gefle för.

 

I den 22 matchminuten stormar Jonas Lantto fram på sin vänsterkant, får bollen och slår ett direktpass till veteranen Hasse Berggren som får ett guldläge. Från nära mål lyckas han på något sätt få bollen över ribban. Gefle spräcker istället Alvbåges nolla bara minuterna senare. Berggren får bollen på vänsterkanten och sticker in den bakom ÖSK försvaret, där Amadou Jawo håller sig framme och skickligt skarvar in matchens första mål.

 

ÖSK: s bästa målchans i den första halvleken kom i den 34 minuten, då Bertin Zé nickskarvade Patrik Anttonens långa inkast fram till en friställd Alejandro Bedoya. Bedoya som i matchen ersatte avstängde Nordin Gerzic kunde inte förvalta målchansen, utan nickade en bit över Mattias Hugossons ribba. Istället för kvittering, höll sig Jonas Lantto framme i den 40 minuten och nickade via stolpen in 2-0 till Gefle. Innan målet behandlades Samuel Wowoah hårt och blev liggande. Det var en situation där Wowoah likaväl hade kunnat få en frispark med sig. Så blev det inte, istället utökade Gefle alltså sin ledning. Dessutom såg nicken från Lantto inte helt otagbar ut för John Alvbåge. Med andra ord, en olycklig sekvens för ÖSK.

 

I första halvlekens sista minut avlossade den pigge Lantto ett hårt skott som gick tätt, tätt utanför Alvbåges högra stolpe. Gefle dominerade första halvlek, både spel- och chansmässigt, samtidigt som ÖSK hade stora svårigheter att hitta passningsvägar i det tillknäppta Gefle-försvaret.

 

Andra halvlek skulle handla om attack från ÖSK, en attack som dock kom av sig. Gefles försvar såg inte alls sårbart ut, och dessutom gav ÖSK sken av uddlöshet och oskärpa, vilket ledde till att reduceringsmöjligheterna för ÖSK uteblev. I den 59 minuten fick istället Amadou Jawo ett gyllene läge att definitivt punktera matchen. Efter en tilltrasslad situation sköt Jawo bara centrimetrar utanför Alvbåges vänstra stolpe. Bollen fastnade i burgaveln, Strömbergsvallen jublade, ovetandes om att bollen inte gick i mål.

 

ÖSK: s enda riktigt farliga målchans kom i den 60 minuten, då Fredrick Nordback sköt ett hårt pressat skott rakt på Hugosson, som tvingades lämna en retur. Kim Olsen hann aldrig fram på returen, utan Hugosson kunde relativt enkelt samla in bollen. I 67 minuten byttes Tommy Wirtanen och Per Johansson in och ut gick Alejandro Bedoya och Eric Bassombeng. Bytet gav inga större effekter, ÖSK hittade aldrig rätt melodi för att kunna störa Gefle som helt enkelt var alldeles för samlade i egen zon.

 

Nästa vecka är det match mot Hammarby, tills dess får Sixten Boström och hans manskap försöka hitta tillbaka till spelet som de visade upp i matcherna mot Helsingborg och Kalmar.

 

Mål:

 

Gefle:

Amadou Jawo (25 min) Jonas Lantto (40 min)

 

Varningar:

 

ÖSK:

Fredrik Nordback, Patrik Anttonen

Gefle:

Yussif Chibsah

 

Byten:

 

ÖSK:

Eric Bassombeng ut, Tommy Wirtanen in (67 min) Alejandro Bedoya ut, Per Johansson in (67 min)

Gefle:

Yannick Bapupa ut, Johannes Ericsson in (47 min) Jonatan Berg ut, Jonathan Hellström in (83 min)

 

Publik:

3055, Strömvallen

William Linnefell

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908