Nobbe: "Jag vägrar förlora mot Häcken igen"

Förstora bilden

Imorgon möter ÖSK BK Häcken för tredje gången på kort tid. Lagkapten Fredrik Nordback är inte speciellt sugen på att inkassera en tredje förlust.

Det var stundtals heta känslor på dagens träning, hur är stämningen i laget efter förlusten mot Häcken senast?

—Den är bra. Att det var heta känslor mellan spelarna på träningen ser jag som ett gott tecken, det visar att vi är laddade. Det fanns naturligtvis en stor besvikelse efter förra matchen hos alla i laget. Vi kände att vi inte kom upp i en tillräckligt bra prestation och det är aldrig kul att förlora på hemmaplan. Speciellt tungt med tanke på att vi spelat bra här hemma tidigare. Men vi hade ett gemensamt snack i torsdags och fick oss en utskällning och jag tycker att kvalitén på träningarna har höjts därefter.

Spelmässigt har det gått knackigt efter uppehållet, vad är det som saknas i ert spel?

—Jag håller med, men det är svårt att peka ut någon enkel orsak. Jag tror det finns flera förklaringar till det. Framförallt tycker jag inte vi har jobbat tillräckligt hårt under matcherna på slutet. Även om det kan vara svårt att uppfatta från läktaren är vårt spel mycket krävande och där har vi tappat lite efter uppehållet. Vi måste börja löpa mer för varandra för att spelet ska fungera. Möjligen har den fina vårsäsongen gjort att vi tror att vi är bättre än vi egentligen är. Sanningen är dock att det inte finns några givna segrar och vi har inte råd att bli för bekväma.

Offensiven har på sistone stundtals sett statisk ut. Hur ska ni lösa det?

—Det är i grunden samma problematik som med spelet i stort. Vi har inte haft tillräckligt god rörelse för att hota våra motståndare på det sätt vi vill. Vi tar oss ofta fram till den sista tredjedelen av planen på ett bra sätt men väl där har vi för få alternativ. Det som måste till är återigen fler och bättre löpningar. Vi lämnar Kim alldeles för ensam i det offensiva straffområdet, och där måste vi fylla på bättre. Som det är nu får han tampas själv i straffområdet och det gör det för lätt för motståndarna att försvara sig.

Ni är numer smärtsamt medvetna om Häckens styrkor. Kommer det gå bättre i morgondagens match?

—Ja, det hoppas jag verkligen. Förhoppningsvis blev förra matchen en rejäl väckarklocka för alla i laget. Vi vet att de är starka på fasta situationer och duktiga på att ställa om snabbt från försvar till anfall. Deras tre forwards är mycket duktiga och det gäller att vi är vaksamma.

Häcken spelar mycket långt över mittfältet. Hur är det att möta ett sådant spel som innermittfältare?

—Det blir mycket långa löpningar och kampspel. Vi får inrikta oss på att stödja backlinjen i kampen om första- och andrabollarna. Det är mycket viktigt att vinna den kampen för att Häcken inte ska ges möjlighet att låsa fast bollen offensivt och på så sätt få långa anfall mot oss. Jag känner att vi tappat lite i det spelet på slutet men det är främst en inställningsfråga så jag tror det kommer se bättre ut imorgon. 

Vad tror du om matchbilden?

—Jag tror den blir ganska lik den vi hade i senaste matchen. Skillnaden blir nog att Häcken kommer ligga på mer än de gjorde senast eftersom det är deras hemmaplan.

Är det viktigt att få första målet mot ett lag som Häcken?

—Ja, det är otroligt viktigt att få det mot lag som försvarar sig lågt som de gör. Speciellt viktigt nu med tanke på att vi har haft det lite tyngre en period. Psykologiskt är det alltid skönt att få första målet, men imorgon ska det inte spela någon roll; vi ska kriga i 90 minuter hur matchen än går.

Nyckelord inför matchen är vaksamhet och aggressivitet, känner du extra ansvar som kapten att visa vägen?

—Självklart gör jag det. Det är viktigt att vi peppar varandra imorgon och håller humöret uppe oavsett vad som händer i matchen. Det är också alla medvetna om och jag tror vi alla känner ett gemensamt ansvar för gruppen.

Det skiljer fem poäng mellan er och AIK på femte plats, måste ni vinna imorgon för att haka på topplagen?

—Nja, det är ju många matcher kvar att spela men visst är matchen imorgon oerhört viktig. Vi har inte varit nöjda med varken spel eller resultat på sistone och för att få toppkänning bör vi vinna imorgon. Vinst är det enda vi går för och jag vägrar förlora mot Häcken igen!

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908