"Wanderson är seriens bästa offensiva spelare"

Förstora bilden

Trots att ÖSK var införstådda med att GAIS bygger sin offensiv nästan uteslutande på en ensam spelare lyckades man inte snärja den brasilianske kreatörens fjäderlätta fötter. Wanderson do Carmo var helt enkelt för bra, menar Michael Almebäck.

0-3 och årets största förlust, vad hände egentligen på Gamla Ullevi?

— Ja, vad ska man säga egentligen, jag vet faktiskt inte vad som hände. Vi får en riktigt usel start på matchen, de gör 1-0 efter tio minuter och vi hamnar i uppförsbacke direkt. Sedan lyckas vi hålla ner siffrorna fram till halvtid. I andra tycker jag vi kommer igång bra och känslan bland oss spelare är att kvitteringen kommer. Vi får tryck på GAIS och det känns som vi är med i matchen på ett helt annat sätt än i första halvlek. Lite oturligt åker vi ändå på ett till baklängesmål och då känns det som luften går ur oss. Det var ett psykologiskt viktigt mål för dem.  Även om vi fortsätter jaga inser man ju att tiden rinner ifrån oss.

 

Ni hade stora problem med att "komma in i matchen", det var många slarviga ingripanden. Hur upplevde du det på planen?

— Personligen kändes det inte alls annorlunda än någon annan match jag spelat i år. Sedan, som vem som helst kan se, tappar vi otroligt många bollar i första halvlek. Vad det beror på kan jag inte svara på, det vet jag inte. Det var bara dåligt gjort av oss.

 

Blev ni överraskade av GAIS?

— Nej, det tycker jag inte. Vi visste att de skulle spela som de gjorde mot oss. Vi bjöd ju nästan in till det spelet, de söker Wanderson i princip hela tiden. Det vår egen slapphet som straffade sig.

 

Vad tycker du om målen ni släpper in?

— Första målet kan jag ta på mig, jag ligger för långt fram, han smiter in mellan mig och Mange och nickar in den. Andra målet är bara ren otur, det är svårt att försvara sig mot ett sådant mål. Tredje målet kändes som det var offside i första läget, jag har inte sett bilderna så jag kan ha fel, men sedan gör han det bra.

 

Är Wanderson seriens bästa offensiva spelare?

— Ja, det tycker jag han är. Han har gjort 16 mål och 5 assist i ett lag som GAIS så det säger sig självt, han ligger bakom nästan allt de skapar offensivt. Han är ruskigt bra med bollen, vet alltid vad han ska göra med den. Stark i en mot en-lägen, han dribblar av två spelare med lätthet, han gör det så ofta och enkelt att man inte ens höjer på ögonbrynen.

Hur kommer man över en sådan här utskåpning?

— Man bara försöker glömma det så fort som möjligt(skratt). Jag försöker rensa skallen och se fram mot nästan match. Det är ju en match av trettio.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908