”Vi skiter väl i om det blir ståhej”

Förstora bilden

John Alvbåge tycker en seger ska firas ordentligt och tror Kim Olsens aktioner snart återfinns på Youtube. Läs hans kommentar efter matchen.

Andra raka segern och återigen en nolla. Vad säger du om matchen?

— Jag tycker vi gör en helt okej match. Första halvlek var inte helt godkänd från vår sida, kändes som vi gick på halva vår kapacitet. Men Hammarby var inte speciellt farliga i alla fall, såg ängsliga ut och skapade inte många målchanser. Deras chans var ju att göra en bra start för att få upp självförtroendet och komma ur ängsligheten. Vårt mittfält var de som hade kvalité i första halvlek, de rullade boll fint och med lite tur kunde vi faktiskt haft ledningen i halvtid. Jag tänker framförallt på Mackans friläge. I andra halvlek tar vi oss i kragen och går ut och styr spelet. Hammarby ligger visserligen i botten men vi går ändå ut och dominerar på Söderstadion och det är det inte många lag som gör.

 

Hur märktes det på Hammarby att de ligger i botten av tabellen?

— Man ser att spelarna är ängsliga och inte riktigt vågar ta beslut. Kanske saknar de en stark ledartyp som kan ta tag i det. Jag känner igen mig från mitt sista år i Viborg, då allt gick åt helvete och man inte hade något självförtroende alls. Samtidigt är det vi som gör dem ängsliga genom att spela bra och göra ett vackert mål. Vi hade även bud på fler mål, Kim fick en riktig luftsving som antagligen kommer hamna på Youtube. En skön miss(skratt). Han gjorde annars ett mycket bra inhopp och gör ett mycket vackert mål. Världsklasspassning av Nordin och världsklassnick av Kim, två mycket bra prestationer.

 

Ni inledde matchen med ett mycket lågt försvar, gick in i press först vid mittlinjen. Vad var tanken med det?

— Tanken var att låta dem, med sitt dåliga självförtroende, hålla i bollen och tvingas ta egna beslut. Vi trodde de skulle trycka fram mer inledningsvis än vad de gjorde . Vi bröt dem också många gånger och fick bra omställningslägen även om vi inte lyckades utnyttja dem fullt ut. Några gånger kommer vi dock lite för långt ner i banan och det var inte riktigt meningen.

 

Det märktes en markant skillnad i ert spel i andra halvlek, framförallt högre press och högre intensitet. Vad sa ni till varandra i halvtid?

— Vi sa att vi skulle fokusera på vårt eget spel och komma upp i kvalité. Vi spelade inte efter vår fulla kapacitet i första halvlek men i andra tycker jag vi tog tag i spelet på ett bra sätt. Visst, det blev mer böljande spel och de skapade fler chanser än vad de gjorde i första halvlek men det gjorde vi också. Det blev stora ytor på mitten men var det något mittfält som tog hand om det var det vårt. Jag tycker vi spelar en bra fotboll och det var fantastiskt kul att se de tre på mittfältet idag. De hittar varandra perfekt med bra rörlighet. Vilket fantastiskt bra lag vi har när vi kan byta in killar som Kim, Staaf och Kilen! De skulle platsa i vilket annat allsvenskt lag som helst.

 

Vad säger du om ert försvarsspel idag?

— Vi håller nollan och även om de har några chanser tycker jag att vi ska vara nöjda. De har något skott i första och sedan "dyngar" de in många spelare i straffområdet i slutet och får någon halvchans. Det är en period i andra halvlek som vi inte håller upp pressen som vi ska men överlag var det klockrent. Vår tionde nolla för säsongen, vilket är starkt.

 

Ni fick en skarp tillsägelse av Hammarbys säkerhetsvakter efter matchen, de ansåg att ni firade segern för livligt. Något som kommer påverka framtida firanden?

— (Skratt) Ja, vi brukar ju sjunga när vi vunnit, det gör väl alla lag. Det var så många intervjuer idag att vi fick vänta in några spelare och sjöng väl därför lite längre än vad vi brukar. Vi kan ju inte stoppa mitt i utan man får hålla igång tills alla kommit in. Vi skiter väl i om det blir ståhej, klart vi måste fira segern!

 

 

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908