”Jag hämtar energi från Kubanerna”

Förstora bilden

Nordin Gerzic snurrade friskt med Hammarbyspelarna och krönte sin fina match med en läcker assist. Läs hans kommentar efter matchen.

Seger med 1-0 mot Hammarby. Vad säger du om matchen?

— För vår egen del tycker jag vi gjorde en okej första halvlek. Uppspelen från backlinjen var bra och vi fick fast bollen på mittfältet och kunde ofta komma rättvända mot Hammarbys försvar. Vi hade dock för dålig rörelse, när man fick bollen på mittfältet var det svårt att hitta bra passningsalternativ. I andra halvlek höjer vi oss, börjar löpa mer för varandra och får igång ett bättre spel. Jag tycker vi gör en bra andra halvlek.

 

Hammarby packade in många spelare i mitten vilket gjorde att det blev mer kampspel för dig än normalt. Hur upplevde du det?

— Jo, det var trångt och mycket närkamper. Men som innermittfältare är jag ganska van, det är sällan man får stora ytor på den här positionen. Det är viktigt att man är duktig på små ytor och kan lura sin motståndare. Jag tycker det fungerade bra hela matchen, framförallt i andra halvlek när vi har en bättre rörelse än i första och hjälper varandra.

 

Hur känns kroppen?

— Den känns bra, jag fick några smällar men det är inget jag känner av nu. Det var tungsprunget därute idag och även om jag tycker att jag har bra kondition känns det i benen. Det är faktiskt en stor omställning från konstgräs till naturgräs, speciellt när det regnat som idag. Jag har haft problem med ryggen tidigare och jag fick krampkänning där idag också. Jag vet inte om jag springer på något konstigt sätt eller vad det beror på. I slutet fick jag kramp i högerbenet också, då var det bara att byta. Men får man kramp har man gjort ett bra jobb.

 

Ni gick över till 4-4-2 en bit in i andra halvlek. Vad tycker du det gav för effekt?

— Vi vinner på det, tycker jag. Det gjorde att vi fick en mycket bättre press på Hammarby. Vi fick mindre kreativitet men mer kraft i det offensiva spelet. Det gav fler spelalternativ på mittfältet och större tyngd inne i det offensiva straffområdet. Både Kim och Adriano löper oerhört mycket och sliter hårt för laget.

 

Berätta om målet.

— Jag dribblar lite med dem på mitten och tar mig loss på något sätt, jag vet inte riktigt hur, och ser att Kim löper mot bortre stolpen. Jag lägger en liten chipp bakom backen och Kim kommer perfekt och nickar in den. Det var ett fint mål.

 

En av Allsvenskans mest högljudda publik finns Söderstadion, de håller verkligen ångan uppe under hela matchen. Märker man av det som spelare?

— Ärligt talat så märker jag det sällan under själva matchen. Jag lyssnar när jag går in på arenan och hämtar energi från det men väl under matchen är jag så koncentrerad på spelet att jag inte hör allt som publiken skriker. Det är mycket vikigt för mig att hitta den rätta fokuseringen för att jag ska kunna göra en bra insats. Det är något som jag har tränat extra på och som jag tycker jag har utvecklat. Men det är klart att det höjer stämningen när publiken lever sig med i matchen, man märker att Hammarby får mycket hjälp av sin publik. Det var kul att se att många kubaner hade kommit hit idag. Det är otroligt vikigt för oss spelare att de är här och ger sitt stöd, deras applåder värmer verkligen. En stor eloge till dem.

 

 

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908