Intervju: Patrik Anttonen

Förstora bilden

Patrik Anttonen är äntligen tillbaka på planen efter en efterhängsen fotskada, mot Malmö vikarierade han som mittback bredvid Magnus Wikström. ÖSK:s försvarsspel klickade dock betänkligt och för andra matchen i rad släppte de svartvita in tre baklägesmål.

Tillbaka efter en längre skadefrånvaro, hur känns kroppen efter 90 minuter?

– Den känns bra faktiskt. Jag har nu tränat för fullt i ungefär en och en halv vecka. Med tanke på att jag varit borta i två månader så känns det förvånansvärt bra. Jag kände av foten litegrann till och från, men inget som påverkade mitt spel på något sätt. Den är hårt tejpad och det ska inte vara några problem överhuvudtaget fortsättningsvis.

”Vi tappar vårt försvarsspel helt”

Du spelade idag på en ovan position, mittback, hur fungerade det?

– Det fungerade relativt bra tycker jag. Lite ringrostig är man naturligtvis, blicken för spelet och passningsspelet satt väl inte perfekt idag. Som ytterback är jag van att orientera mig med hjälp av sidlinjen och det kan man inte när man spelar centralt, så visst var det lite annorlunda. Jag tycker dock det tog sig allteftersom men tyvärr tappar vi vårt försvarsspel helt i andra halvlek.

Vad säger du om målen ni släpper in?

– De gjorde tre mål och det är aldrig bra, men samtidigt var en del tur inblandat tycker jag. Första målet är ett rent flytmål, Wilton får felträff när han ska skjuta och Daniel Larsson får bollen perfekt i steget, jag försöker täcka bakom John men skottet går in mellan benen. Vid andra målet hinner vi inte med i överflyttningarna. De kommer in med folk framför mig vilket gör att jag måste byta markering och vi hinner inte täcka upp utan det blir en fri yta som de utnyttjar. Vi är för lite folk helt enkelt och kan inte ta markering på alla motståndare. Tredje målet är helt och hållet mitt fel, vi ligger under med 0-2 och jag vill inte slå ut bollen utan försöker vara konstruktiv, tyvärr missar jag första touchen och han snor bollen. Mitt misstag helt enkelt.

Vad tycker du om er insats sett över 90 minuter?

– Första halvlek är rätt så jämn, de har kanske ett visst spelmässigt övertag men vi kommer fram bra och skapar en hel del chanser. Det är mest ställningskrig, lågt tempo från båda lagen och jag tycker vi har kontroll på läget. I andra halvlek tappar vi fullständigt spelet efter deras mål. Vi blir utspridda och vår chansning att flytta upp mycket folk gick ju inte alls hem, det leder bara till att vi förlorar mittfältet.

Ni vinner skotten med 10-2 och bollinnehavet med 54-46% i första halvlek. Ni har dock, som under hela säsongen, svårt att omsätta ert spelövertag i mål.

– Jaså, det är så pass i alla fall. Det är svårt att uppfatta bollinnehav och sådant på plan men det kändes som vi tog oss förbi deras backlinje förhållandevis ofta. Jag tycker dock inte vi hade speciellt många vassa chanser, vi skapar några farliga hörnor men så mycket mer är det inte. Det är små marginaler och idag hade vi inte det rätta flytet framför mål. Jag tror vi behöver en liten medgång för att få igång målskyttet igen. Se på Malmö, de får ett flytmål och sedan öppnar sig matchen för dem och de kan göra två mål till.

Saknar ni en Daniel Larsson?

– Nej, vi har spelare som kan göra mål även om det gått trögt på sistone. Men han är en jätteduktig spelare, rör sig mycket smart och är där en forward ska vara. Han är även snabb och ett ständigt hot med sina djupledslöpningar.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908