Inför ÖSK - Örgryte

Stärkta av upphämtningen mot BK Häcken senast tar ÖSK emot tabelljumbon Örgryte i Allsvenskans 17:e omgång. Assisterande tränaren Rickard Nilssons tankar inför matchen.

Hur viktig var upphämtningen mot Häcken senast för fortsättningen av serien?

- Den var mycket viktig. Det är alltid viktigt att plocka poäng och ett poäng är såklart bättre än noll men framförallt stärkte upphämtningen vårt självförtroende. Att hämta upp ett underläge på 0-2 sista tio minuterna är otroligt svårt och inte något som händer varje match. I och med att vi lyckades med detta senast så har vi visat för oss själva att vi kan vända underlägen även om det ser tufft ut. Det är en bra vetskap att ha med sig i kommande matcher.

 

Tar ni med er något spelmässigt från matchen mot Häcken?

— Nja, jag tycker det är positivt att vi ändå är konsekventa och försöker spela vårt spel trots att det kärvar. Rent spelmässigt är jag nöjd med första delen i uppspelsfasen, den tycker jag fungerade tillfredställande mot Häcken. Spelet högre upp i banan fungerade dock mindre bra.

 

Trots att det skiljer 16 poäng mellan ÖSK och Örgryte i tabellen har göteborgarna bättre form sett till de senaste matcherna. Vad säger du om ÖIS säsong så här långt?

— De fick en väldigt olycklig start på serien och har fått betala dyrt för den. Skador på nyckelspelare som Marcus Allbäck och Alvaro Santos samt en hel del oflyt gjorde att de förlorade många matcher i våras och hamnade i en negativ spiral. Därför ligger de där de ligger. Örgryte är dock ett avsevärt bättre lag än vad tabellen visar, speciellt nu när de har fått in några nyförvärv och Allbäck och Santos är skadefria. Det är helt klart ett bra fotbollslag.

 

Deras styrkor?

— När de är skadefria och i form har de utan tvekan ett av Allsvenskans farligaste anfallspar i Allbäck/Santos och kan därför hota alla lag i serien. De är också ett väldigt hårt arbetande lag som verkligen säljer sig dyrt. Det gör att man måste jobba hårt för att skapa lägen mot dem och sådana lag är aldrig lätta att möta.

 

Har du noterat några förändringar i ÖIS spel som lett till att de nu börjat plocka poäng?

— Jag tycker de spelar ett rakare och snabbare anfallsspel nu än vad de gjorde i våras. Annars har de ett grundspel som i stort sett är detsamma som tidigare.

 

ÖSK besegrade Örgryte i våras med 1-0. Vilka lärdomar har ni dragit från den matchen?

— Det var visserligen ganska länge sedan vi möttes men det viktigaste var att vi lärde känna dem och deras spelsätt. De var en ny bekantskap för oss och nu känner vi att vi har bra koll på dem och är trygga inför att möta dem. Vi lärde oss även att det är viktigt att vi inte blir passiva utan hela tiden är löpvilliga och spelar för varandra. Det är mycket viktigt att vi är hungriga och tar oss fram till de situationer där mållägen skapas.

 

Hur ser skadeläget ut i truppen?

— Robin Staaf har just kommit tillbaka efter ett långt skadeuppehåll. Han var borta från matchspel i nästan ett år tror jag och behöver få fler matcher i kroppen innan han blir aktuell för A-laget. Eric Bassombeng är på väg tillbaka från skada och huruvida han spelar mot Örgryte kan jag i dagsläget inte svara på, det får de medicinskt kunniga ta beslut om. Magnus Wikström utgick i matchen mot Häcken med en huvudskada, han fick sy lite och var lite groggy. Jag tror inte att det var någon större fara och räknar med honom mot Örgryte. För övrigt ser det bra ut.

 

Lagkapten Fredrik Nordback är avstängd och missar matchen, vad får det för betydelse?

— Vi mister såklart en viktig spelare. Fredrik är en pådrivare som fightas i alla lägen och har en viktig roll i laget. Avstängningar är dock en sak som man får räkna med under en lång serie och vi är väl förberedda på detta. Dagens trupp är bred och vi har Per Johansson, Abel Bedoya och Erik Nilsson som alla är väldigt duktiga fotbollsspelare. De har gjort det bra tidigare och jag känner mig mycket trygg med dem som alternativ.

 

Vad förväntar du dig av matchen?

— Jag hoppas att vi kliver ut på plan och tar tag i matchen från start. Jag vill se oss spela med bra fart och hög aggressivitet, gör vi det kan vi vara nöjda efter matchen.    

 

 

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908