Holgersson om comebacken

Förstora bilden

Glädjande nog var Glenn Holgersson äntligen tillbaka i den svartvita tröjan efter två tråkiga knäskador. Läs hur han mådde efter 90 allsvenska minuter mot Gefle.

Hur känns det att vara tillbaka efter det långa skadeuppehållet?

—Det känns egentligen bara roligt att överhuvudtaget kunna spela fotboll igen. Det kändes lite ovant och så men det var bara kul.

 

Vad är det för skador du haft?

—Jag har haft två stycken olika knäskador. Först var det menisken i ena knäet som var lite trasig men det var egentligen inget allvarligt, jag spelade ju under förra vårsäsongen med den innan vi beslutade att operera. Så det skadeuppehållet var planerat. Sen gick tyvärr korsbandet när jag just kommit tillbaka på höstsäsongen, på bortaplan mot Trelleborg.

 

Har du misströstat någon gång under din långa rehabiliteringsperiod och funderat på att sluta?

—Ja, det har väl hänt någon gång. Jag tycker ändå att det har fungerat rätt så bra, jag har egentligen inte haft några bakslag alls utan det har hela tiden gått framåt. Sen var det ju bra tajming på korsbandsskadan, den kom så pass sent på hösten så stor del av rehabiliteringsträningen gjorde jag under vintern. Då spelar vi ändå inga matcher, så det gick rätt så bra.

 

Hur känns kroppen nu, efter dina första 90 allsvenska minuter på mycket länge?

—Den känns förvånansvärt bra. Det var ganska lugnt, Gefle backade ju hem mycket, inte så mycket springa utan mer hålla i bollen. Det är en stor skillnad i tempo mot vad kroppen är van vid men det fungerade bra tycker jag.

 

Du spelade högerback idag, hur gick det?

—Ja, det är ju inte min naturliga position kan jag säga. Svårigheten blir framförallt i försvarsjobbet, att ligga rätt i positionsspelet till exempel. När jag spelar vänsterback är jag van att vända på ett visst sätt för att ha koll på linjerna så jag vet hur jag ska agera. När man är på högerkanten så blir allt lite bakvänt. Det låter kanske löjligt men så är det(skratt).

 

Du spelade mot Jonas Lantto, Gefles bästa offensiva spelare, hur fungerade det?

—Jag tycker det gick helt okej, han skapade väl inte så mycket framåt. Jag är nöjd med min insats, det kändes bra.

 

Vad tycker du om lagets insats?

—Jag tycker vi gör en bra match. Vi genomför den på precis det sätt som vi snackat om innan. Vi ville hitta in till våra rättvända innermittfältare mellan deras mittfält och backlinje. Det tycker jag vi lyckades med.  Ur försvarssynpunkt handlar det främst om att hålla koncentrationen uppe i en sådan här match, så man är uppmärksam när de försöker kontra på oss. Det tycker jag vi skötte utmärkt i backlinjen.

 

 

David Rispoli Helling

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908