Inför ÖSK - Malmö FF

ÖSK:s assisterande tränare Rickard Nilsson berättar att det finns en stor revanschlust bland de svartvita spelarna inför mötet med Malmö FF. Han förutspår en underhållande match mellan två offensiva lag.

Ni åkte på en tung förlust senast mot GAIS, 0-3. Vad misslyckades ni med i den matchen?

– Vi kommer helt enkelt inte upp i den nivå som krävs. I grunden är det en fråga om inställning. Framförallt löper vi alldeles för lite och har en för låg aggressivitet. Utan dessa två komponenter är det mycket svårt att spela bra fotboll, det är grunden i vårt spel. Detta gjorde att vi fick ett dåligt passningsspel, inte kom till tillräckligt många avslut, missade mottagningar och så vidare. Allting hänger samman och tappar man en del av spelet påverkar det såklart även de andra delarna.

Hur undviker ni en upprepning mot Malmö?

– Jag förväntar mig att det räcker att påminna spelarna om känslan i laget efter GAIS-matchen. Jag tror inte det blir några problem att ladda upp inför matchen, revanschlusten är stor i laget.

Vad tycker du om söndagens motståndare, Malmö FF?

– Ett bra lag med stor potential. Jag tycker de har spelat en bra och positiv fotboll i princip hela säsongen men haft problem med målskyttet. I sista tredjedelen av planen har det inte riktigt klickat för dem tidigare. I de senaste matcherna har de dock fått bra utdelning och det verkar som det lossnat för dem. Jag tror det var viktigt för dem att deras offensiva spelare fick göra några mål och därmed ökade sitt självförtroende. Framgång föder framgång, och har man väl spräckt nollan brukar det rulla på.

Vad har Malmö för styrkor?

– Trots att de som sagt inte gjort så många mål i år vill jag ändå framhålla deras offensiv. De har ett effektivt passningsspel och ett par mycket snabba spelare som vi får se upp med. De vill nog fortsätta på sin inslagna väg så det kommer säkerligen bli en tuff match.

Vad vill du se från dina spelare på söndag?

– Jag vill se dem brinna av revanschlust. Vi måste ha en stor löpvilja och en stor rörlighet för att öppna upp ytor för varandra. Vår aggressivitet måste vara oerhört mycket högre än vad den var mot GAIS. Klarar vi det får vi förhoppningsvis också utrymme för den fina variation i det offensiva spelet som vi haft under hösten. Jag tror både vi och Malmö går för vinst i den här matchen så det kommer nog bli en underhållande match. Vi vill alltid visa oss från vår bästa sida inför vår hemmapublik.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908