Magasin Sportklubben: Kapten Kalles dubbla papparoll: "Helt nytt ÖSK"

Kalle Holmberg är tillbaka i ÖSK och Örebro. Under sin första tid efter comebacken i klubben har han visat att målnäsan och löphungern är intakt. Men det är också en anfallare som är tillbaka med ett utvecklat sinne och större perspektiv som nu dessutom är en faders- och ledargestalt – såväl på som utanför fotbollsplanen.

“Det finns mycket som jag kan lära ut till de yngre spelarna och det gäller att jag verkligen tar mitt ansvar”, säger den 31-årige lagkaptenen.

Efter 28 mål på 133 tävlingsmatcher i den svartvita tröjan lämnade Kalle Holmberg ÖSK för IFK Norrköping sommaren 2016. Örebroaren, som är uppvuxen på Norr, har Rynninge IK som moderklubb och även en bakgrund i Karlslund, öste under flera år in mål för både Norrköping och Djurgården. 2017 vann han, tillsammans med Djurgårdens Magnus Eriksson, den allsvenska skytteligan med sina 14 fullträffar.

Efter tre säsonger i huvudstaden blev det flytt till Hamrun Spartans på Malta inför 2023. Efter ett rätt tufft halvår, som dock innehöll en ligatitel, bröts kontraktet i förtid. Något som öppnade för en återkomst till ÖSK. Ett kontrakt som sträcker sig över säsongen 2026 skrevs på i juni förra året.

– Det kändes väldigt bra i tiden att komma hem. Mycket handlar om att jag nu är pappa till två barn och har en familj att tänka på. ÖSK visade tidigt att de var intresserade och det kändes som ett rätt enkelt val för mig.

Just att bli far till sönerna Elis och Bob tillsammans med sambon Johanna är något som Kalle Holmberg berättar har format honom under perioden utanför ÖSK.

– Jag skulle säga att jag är samme Kalle som när jag lämnade klubben. Men nu är jag lite mognare och har samlat på mig många erfarenheter. Jag har, utöver att ha blivit tvåbarnsfar, spelat många stora matcher i både Allsvenskan och i Europaspel där det även har blivit en hel del mål. Jag har varit med och slagits om SM-guld och topplaceringar. Det finns mycket som jag kan dela med mig av till de yngre i laget och jag vill sprida energi och glädje runtomkring mig.

Ja, som om det inte vore nog med att vara far till Elis och Bob, så har Kalle Holmberg även fått ta en form av papparoll i ett annars väldigt ungt ÖSK-lag.

– Det är bra att vi ändå är ett par gamla rävar som är med. Det är väl jag, Mo (Mohammed Saied), (Jesper) Modig, (Sebastian) Crona och (Samuel) Kroon som är lite äldre. Nästan alla andra är födda på 2000-talet. Det är ett helt nytt ÖSK som föds och håller på att växa fram.

Vad är det viktigaste i din papparoll sett ur ett fotbollsperspektiv?

– Att försöka att lära ut det som jag har lärt mig, att bidra med lugn när det behövs och att vara tydlig med att ta ansvar och säga ifrån när både jag och laget behöver höja oss. Vi ska ha högt i tak. Sedan kan jag även fungera som en form av länk till tränarteamet.

Före första försäsongsmatchen i slutet av januari stod det även klart att Kalle Holmberg blir ÖSK:s lagkapten för 2024.

- Det är så klart jätteroligt att få det här uppdraget. En stor ära för mig.

Effektiv målskytt

Kalle Holmberg gjorde comeback i ÖSK den 7 juli 2023 i 1–1-mötet med Öster. Det tog ett tag innan det lossnade för anfallaren. Bland annat missade han en straff borta mot GIF Sundsvall. Men efter fullträffen borta mot Trelleborg den 7 augusti rullade det på. När säsongen summerades stod Kalle Holmberg på hela 13 mål efter att ha spelat sammanlagt 18 matcher i Superettan.

– Det blev en lite tuff start. Klart att det inte var roligt att börja med fyra matcher i rad utan mål, men sedan tycker jag att jag hittade ett bra flyt. Det var väldigt skönt att få visa att man fortfarande håller.

Kalle Holmberg lägger ut texten gällande sin utveckling som fotbollsspelare de senaste åren.

– Jag är fortfarande rivig och gillar att gå in i närkamper och sätta upp mina medspelare i bra lägen. Men jag har blivit starkare med åren och byggt på mig lite mer muskler. Jag vill alltid vara bidragande och delaktig i spelet, men samtidigt är jag i ÖSK för att göra mål. Då måste jag också vara på rätt plats i boxen.

Hur är skillnaden på Allsvenskan och Superettan?

– Superettan är en tajtare serie än Allsvenskan. Det känns som om det är ett mindre glapp mellan topp fem och botten. Det är klart att Superettan håller en lägre nivå, men det gäller samtidigt att vara förberedd på att det är en väldigt tuff serie. Alla slår alla.

En låg nivå var något som ÖSK höll för långa stunder under 2023. Det innebar att laget, Kalle Holmbergs intåg och målsuccé till trots, tvingades kämpa in i det sista för att inte behöva kvala sig kvar i Superettan.

– Det gick upp och ned. Både på våren innan jag kom och även sedan. Vi varvade jättebra matcher med väldigt dåliga matcher. Det var en del tillfälligheter, absolut, men vi hade heller inte den grundstabilitet som krävs. Vi var inte tillräckligt starka centralt och när man tappar linjerna där kan det gå fort. Vi var inte bra nog.

Vad behöver bli bättre rent kollektivt?

– Det är klart att vi måste hitta en bättre grundstruktur som vi är trygga med. Vi behöver bli stabilare som lag. I vissa matcher kommer vi att pressa högt och i vissa matcher kommer vi att få försvara mer lågt. När vi blir tillbakatryckta gäller det att kunna stå stabilt och kunna sätta det eller de lägen som vi får. När vi spelar bra ska vi inte åka på något onödigt baklängesmål för att vi inte springer hem tillräckligt snabbt.

Försäsongen har gett flera smakprov som indikerar att laget är på rätt väg. Sex poäng i Svenska Cupens gruppspel efter segrar mot allsvenska Kalmar och seriekonkurrenten Gefle, som Kalle Holmberg sänkte på sin 31-årsdag, och vinsten mot BP i en träningsmatch är några exempel.

Kalle Holmberg grämer sig dock en aning över förlusten mot AIK på sin gamla hemmaplan Tele2 Arena som satte käppar i hjulet för ett avancemang till kvartsfinal. Anfallaren gav ÖSK ledningen, men AIK kvitterade snabbt och vann till sist med 3–1.

– Klart att det var surt. Vi gjorde en bra match mot dem trots att vi förlorade. Det finns mycket bra att ta med sig från den matchen. Sedan hade vi en period mot Kalmar där vi verkligen spelade ut dem när de försökte sätta press på oss. När vi spelar som bäst är vi väldigt bra. Vi jobbar varje dag för att hitta en bättre grund och en större trygghet.

Själv har Kalle Holmberg svarat för totalt fyra försäsongsmål i skrivande stund.

– Det känns fortsatt bra offensivt. Jag tycker att det finns mycket kvalitet i den lagdelen. Jag klickar väldigt bra med Samuel Kroon och vi har spetsiga spelare i bland andra Victor Backman och Adam Bark. Sedan tror jag även att Mo Saeid kommer att bli viktig för oss på fasta situationer med sin fina fot.

Kalle Holmberg framhåller att lagets framgång är det som är det klart viktigaste. Men han hymlar heller inte om att han siktar på att överträffa sin notering på 13 mål från förra säsongen.

– Det är klart att jag gör det. Jag kanske inte ska göra dubbelt så många, men jag vill i alla fall göra fler. Det är det som jag är här för att göra. Sedan gäller det även att vi får resultaten med oss.

Om Kalle Holmberg håller samma tempo i sitt målgörande under 2024 lär han ha goda chanser att vinna skytteligan i Superettan. 2023 vanns den av Östers Jesper Westermark med 17 fullträffar.

Kan kraven på målmässig leverans bli tunga och pressande?

– Jag kan förhålla mig rätt okej till det. Jag vill alltid göra mål, men jag gräver heller inte ned mig om det går ett par matcher utan jag får bollen i nät. Det är inte bara jag som ska göra mål. Vi har flera spelare som kan och behöver kliva fram.

Hyllar supportrarna

Spelare och ledare, i såväl det egna som i motståndarlagen, har uppmärksammat den atmosfär som ÖSK-anhängarna skapat på Behrn Arena och runt om i Sverige i samband med matcherna de senaste säsongerna.

Kalle Holmberg stämmer in i hyllningskören.

– Det har blivit ett otroligt lyft. Det är andra typer av matcher än när jag var här senast, men det är riktigt bra drag på publiken. Det kanske inte alltid är överdrivet mycket folk på plats, men supportrarna hörs otroligt bra. De kör på även när vi ligger under. Det spelar en stor roll för oss.

Vad betyder stödet rent konkret?

– Det är jätteviktigt för oss och vi är väldigt tacksamma. Det är fantastiskt när folk tar ledigt och följer oss på bortamatcher på tider som kanske inte är så optimala. Det är jätteroligt och gör att man vill ge tillbaka genom att kämpa ännu hårdare och göra allt för att vinna.

Trots att ÖSK slogs i botten och slutade elva i tabellen förlorade laget endast två matcher på Behrn Arena under hela 2023. Det säger någonting om supportrarnas inverkan, konstaterar Kalle Holmberg.

– Vi var väldigt starka hemma. Det ska vi fortsätta att vara. Ingen ska komma hit och få några poäng gratis. Motståndarna ska snarare få kämpa arslena av sig.

Vad förväntar du dig av Superettan 2024?

– Det kommer att bli en tuff serie. Jag räknar med att många lag kommer att kriga för att vara med i toppen, säger Kalle Holmberg, som ser fram emot två särskilda matcher extra mycket:

– Mötena med Degerfors blir extra speciella. Jag hoppas att det blir mycket folk och en otrolig stämning.

Kalle Holmberg är tydlig med att hans målsättning är att ÖSK ska ta sig tillbaka till Allsvenskan under hans kontraktstid (2026) i klubben.

– Det vore otroligt mäktigt. Jag älskar att spela fotboll och brinner för att vinna. ÖSK är en stor klubb som hör hemma i Allsvenskan.

Kalle Holmberg och nygamle mittfältaren Mohammed Saied var för övrigt med när ÖSK senast tog klivet upp i svensk fotbolls finrum hösten 2013. Men innan ambitionen kan bli verklighet måste laget först och främst bygga en trygg spelmässig grund att stå på under 2024.

– Vi vill förstås inte kämpa i botten i år igen. Vi ska bli ett väldigt bra och slagkraftigt lag som spelar en fin fotboll som gör att vi får mycket publik till matcherna och att vi får med oss staden Örebro igen. Om vi dessutom kan vinna ett par matcher i början av säsongen kan det bli väldigt roligt. Det här ska vi göra tillsammans.

Hur kommer det att kännas att leda ÖSK som lagkapten i seriepremiären mot Skövde på Behrn Arena (på annandag påsk, den 1 april)?

– Det kommer att bli väldigt speciellt. En stor känsla. Jag minns när jag kom upp i A-laget och var liten och blyg. Nu är jag lagkapten i min hemstad, säger Kalle Holmberg.


Text: David Flatbacke-Karlsson

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908