Vinst och fyra mål i Eskilstuna

Foto: Retouched Reality / Daniel Lubner

På lördagen spelare damlaget mot seriekonkurrenten Eskilstuna United på bortaplan. Efter runt 15 minuter vann ÖSK bollen högt och Moa Arlebo kunde frispela Amelia Olofsson som satte dit 0-1. Ledningen utökades sedan till 0-2 strax innan paus när Grace Wallin satte bollen i mål från en position där alla nog förväntade sig ett inlägg. I den andra halvleken kom även 0-3 efter drygt 75 minuters spel när Cornelia Karlsson vackert placerade in bollen vid bortre stolproten. Kort därefter blev Karlsson även tvåmålsskytt när hon nickade in bollen efter en hörna. Hemmalaget reducerade sedan till 1-4 som även blev slutresultatet.

Dennis Gabrielsson, Huvudtränare ÖSK Fotboll:
– Jag tycker att det är en väl genomförd match. I första halvlek är det vi som driver spelet med boll och gör det bra. Vi vinner dueller, pressar högt och får utdelning på det. Vid första målet är det just en hög bollvinst och sedan går det snabbt och vi gör mål. I den andra halvleken får Eskilstuna mer tryck. De äger boll, pressar högre och har tydligare markeringsinslag i sin press. Vi har lite svårt att ta oss ur det men hanterar situationen ändå bra utifrån att vi inte släpper till några stora chanser. Efter det så visar vi åter igen att vi vet om att vi kommer skapa lägen och lyckas göra två mål till innan det är slut. Kul att göra mål på en fast situation och jag tycker att vi kommer in i det mer och mer idag även om den andra halvleken har ett jämnare bollinnehav än den första halvleken.

– Jag tror att Eskilstuna kommer vara bättre sen när serien är i gång. De har ett gäng nya spelare och håller på att jobba in ett nytt arbetssätt och spelsystem. Det syns idag att vi är lite längre fram som lag och i hur vi vill se ut. I seriespelet är jag övertygad om att det kommer vara två väldigt tuffa matcher när vi möter Eskilstuna.

Nästa träningsmatch för ÖSK:s damer spelas onsdag 14 februari kl. 18:00 då vi möter KIF Örebro på Behrn Arena.

Statistik
Resultat: 1–4 (0–2)
ÖSK:s målskyttar: Amelia Olofsson (15'), Grace Wallin (42'), Karlsson (76', 82')
ÖSK:s byten: Gunnarsson ut - E. Andersson in (66'), Wallin ut - Henriksson in (66'), Arlebo ut - A. Andersson in (66'), Spångberg ut - Stråle in (77'), Nora Thörngren ut - Hyttinen in (77'), Alfredsson ut - Rajakangas in (77'), Karlsson ut - Hurtig in (85').

Startelva:
26. Ellen Portugués
– – – – – – – – – –
2. Klara Spångberg
3. Josefine Eklund
15. Nellie Thörngren
– – – – – – – – – –
22. Emelie Alfredsson (K)
7. Nora Thörngren
18. Moa Arlebo
16. Grace Wallin
– – – – – – – – – –
11. Cornelia Karlsson
19. Amelia Olofsson
10. Ella Gunnarsson

Ersättare:
5. Ida Henriksson
6. Agnes Andersson
9. Emilia Andersson
14. Izabella Hurtig
17. Alva Hyttinen
21. Olivia Stråle
24. Selma Rajakangas

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908