Kroon segerskytt mot BP

Foto: Retouched Reality / Daniel Lubner

På fredagseftermiddagen tog ÖSK:s herrlag emot BP hemma på Behrn Arena. ÖSK fick en fin inledning på matchen och i den tolfte minuten gav Samuel Kroon hemmalaget ledningen. Ett vackert uppspel till Kroon som väggpassade med Valgeirsson och placerade in bollen i mål. ÖSK fortsatte därefter äga en hel del boll under den första halvleken men i den andra tog BP över spelet mer och mer. ÖSK blev lägre och skyddade sitt mål så pass väl att man lyckades hålla nollan och gå segrande ur dagens kamp.

Christian Järdler, Huvudtränare ÖSK Fotboll:
– Känslan efter matchen är positiv utifrån många aspekter. Första halvlek är till många delar riktigt bra. Vi pressar högt, sitter ihop i försvaret och har ett anfallsspel där vi äger boll och kan skapa målchanser. Vi gör även ett jättefint mål. I andra halvlek har vi lite mindre anfallsspel men skapar ändå ett par farliga målchanser och har några tillfällen där jag tycker vi ska kunna göra det lite bättre. Sedan blir vi låga sista kvarten men jag tycker ändå att vi försvarar oss bra. Ser man till vilka spelare vi har på banan så är det till stor del spelare födda 2005 och 2006 och de gör det jättebra där. Starkt att hålla emot och skönt att vinna så jag är glad och nöjd med dagens match.

– BP är ett bra lag och vi behöver mäta oss mot bra lag. De har ofta mycket boll, även i Allsvenskan, och vi visste om att vi skulle få jobba hårt för det idag. Det är så klart stärkande för oss att slå ett allsvenskt lag, att många yngre som inte spelat så mycket på denna nivå får minuter idag och att vi lyckas hålla emot hela vägen.

– Sebastian Crona behöver en undersökning på sitt knä innan vi vet vad det rör sig om där. Vi hoppas så klart på det bästa men vi avvaktar undersökningen och att se vad den säger. Valgeir Valgeirsson fick en smäll så det ska inte vara någon större fara med honom. När Valgeir tvingas kliva av får vi ta in Oskar som är här på provspel och jag tycker att han gör en väldigt bra match. Nu tar vi en ledig helg men när vi är tillbaka på måndag så är Oskar fortsatt med i träning.

Nästa match för ÖSK:s herrar spelas på Tele2 Arena söndagen den 18 februari kl. 15:15 då vi möter AIK i Svenska Cupen.

Statistik
Resultat: 1–0 (1–0)
ÖSK:s målskyttar: Samuel Kroon (12')
ÖSK:s byten: Valgeirsson ut - Käck in (23'), Crona ut - Bergmark in (46'), McCue ut - Barsoum in (63'), Bark ut - Fousseni in (70'), Backman ut - Mokédé in (73'), Saeid ut - Swartling in (78'), Shlimon ut - Melander in (80'), Kroon ut - Stenlund in (86').

Startelva:
1. Malte Påhlsson
– – – – – – – – – –
25. Valgeir Valgeirsson
4. Erik McCue
5. Jesper Modig
2. Tobias Bjørnstad
– – – – – – – – – –
22. Lucas Shlimon
6. Sebastian Crona (K)
– – – – – – – – – –
11. Samuel Kroon
16. Mohammed Saeid
10. Victor Backman
– – – – – – – – – –
28. Adam Bark

Ersättare:
13. Daniel Strindholm (mv)
3. Oskar Käck
15. Niclas Bergmark
18. Bilal Fousseni
20. Charlie Swartling
37. Victor Sandberg
51. Óli Melander
52. Noel Stenlund
90. Elias Barsoum
99. Malïk Mokédé

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908