Välkomna Frida Abrahamsson & Ellen Karlsson!

ÖSK Fotboll är idag glada att välkomna Frida Abrahamsson och Ellen Karlsson till klubben. Båda har tränat med laget denna vecka och vi kan nu meddela att de officiellt ansluter till laget.

– Först och främst oerhört kul att Frida och Ellen väljer att snöra på skorna igen. I Frida får vi en spelare med stora ledaregenskaper och stor erfarenhet. Frida är en försvarsspelare med bra blick offensivt och är väldigt stark i sitt positionsspel. Ellen som har haft ett uppehåll och blivit mamma är en spelare som vi ser som en central mittfältare som är bra på att tempoväxla i sin spelbarhet och behärskar både det långa och korta spelet offensivt. Defensivt är hon också positionssäker och duellstark. Även hon kommer in med en stor erfarenhet vilket kommer bli nyttigt för oss.

- Både Ellen och Frida kommer ju från längre perioder utan att ha spelat fotboll vilket gör att vi kommer behöva vara smarta när det kommer till matchning, men de kommer absolut att hjälpa till att optimera och spetsa till vår träningsmiljö. Vi är glada att välkomna dessa två härliga människor till oss som båda har stor erfarenhet av elitfotboll men som också är förankrade i staden Örebro, säger ÖSK:s huvudtränare Dennis Gabrielsson.

Försvararen Frida Abrahamsson är född år 1994 och har sina rötter i Norrland och Luleå SK. Förutom Luleå SK har Frida i Norrland representerat LIRA BK, Notvikens IK och främst Piteå IF där hon gjorde debut i damallsvenskan 2014. Frida tillhörde Piteå mellan 2014 och 2017, dessutom var hon även utlånad till Sunnanå och därmed spel även i Elitettan åren 2015 och 2016. Efter att hittills i sin karriär tillbringat hela spelarkarriären i Norrland anslöt Frida till KIF Örebro när laget precis ramlat ned i Elitettan 2018. Under detta år var hon en ledande spelare när KIF tog sig direkt tillbaka till Allsvenskan och samma höst fick hon ta över lagkaptensbindeln. Den bindeln hade hon på armen i fyra allsvenska säsonger, från 2019 fram tills 2022 när hon lade skorna på hyllan.

– Det känns kul att vara här och att få spela fotboll igen. Jag är tacksam att Dennis hörde av sig och gav mig möjligheten, trots att det är så kort kvar på säsongen. Det är en professionell klubb och från mina år i KIF så känner man till den väl och de positiva intrycken man haft innan har stämt bra överens med det jag sett hittills. Trots brist på löpmeter hoppas jag att kunna bidra med rutin och att sätta en hög nivå på träningar. Mina styrkor är att jag är en lagspelare som är ganska snabb och stark. Sen trivs jag bäst i backlinjen, både som ytter- och innerback, där jag helst föredrar att spela till höger i en trebackslinje, säger Frida Abrahamsson.

Mittfältaren Ellen Karlsson är även hon född år 1994 och kommer från Örebro med moderklubben Lattorps IF innan det blev Hidinge IF. Därifrån blev det sedan KIF Örebro och mellan åren 2007 och 2014 flyttades hon successivt upp från ungdomslag till A-laget. Hennes tävlingsdebut i KIF:s A-lag kom 2012 i Allsvenskan och hennes första sejour i KIF tog slut 2014 då hon valde att åka till USA för Collegefotboll. Där blev det ett år i Bridgport innan hon till våren 2015 flyttade till Division 1 och Rynninge IK. Sedan under hösten 2015 representerade hon även Jitex Mölndal BK i Elitettan, för att sedan vara tillbaka i damallsvenskan och KIF för sin andra sejour under våren 2016. Samma säsong under hösten blev Ellen utlånad till QBIK i Elitettan. Sedan efterföljde ett år för Holmalunds IF Allingsås 2017 och ett halvår för Västerås BK30 båda i Elitettan innan hon hösten 2018 var tillbaka för sin tredje sejour i KIF Örebro. Denna gång blev det tre säsonger innan flyttlasset inför 2021 gick till Frida Abrahamssons tidigare klubb Piteå IF. Där blev det en säsong, som avslutades med att Ellen tog ett uppehåll för att bli mamma under 2022.

– Det har vuxit fram ett sug att få spela fotboll så det är väldigt roligt att få chansen att komma till ÖSK. Som Frida sa är det en proffesionell klubb och en härligt grupp där vi hoppas kunna bidra med vår rutin men också lite ny träningsenergi. Man hoppas kunna bidra med ännu mer tändning till gruppen nu när vi kommer in och kunkurrerar om platser och speltid, även om vi båda inte kommer in med någon förväntan om att spela varje match. Spelmässigt är jag en defensiv central innermittfältare som gillar att spela fysiskt samt har bra spelförståelse och en bra passingsfot, säger Ellen Karlsson.

Totalt har Frida och Ellen båda spelat över 150 matcher i Sveriges högsta serier innan deras uppehåll från fotbollen. Nu har de valt att plocka ner skorna från hyllan för att ansluta till ÖSK. Dessutom är båda spelklara och kan därför göra debut för svartvitt redan i morgondagens match mot Boo FF kl 13:00 hemma på GPP. Vi hälsar båda varmt välkomna till klubben!

Frida Abrahamsson
Född: 1994-09-14
Nationalitet: Sverige
Längd: 173 cm
Position: Försvarare
Tidigare klubbar: Luleå SK, LIRA BK, Notvikens IK, Piteå IF, KIF Örebro.

Ellen Karlsson
Född: 1994-06-03
Nationalitet: Sverige
Längd: 163 cm
Position: Mittfältare
Tidigare klubbar: Lattorps IF, Hidinge IF, KIF Örebro, Bridgport, Rynninge IK, Jitex Mölndal BK, QBIK, Holmalunds IF Allingsås, Västerås BK30, Piteå IF.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908