Välkommen Rasmus Bonde!

Foto: Bildbyrån / Kenta Jönsson

ÖSK Fotboll har idag kommit överens med AIK om ett lån av den 20-årige försvararen Rasmus Bonde. Vi hälsar Rasmus varmt välkommen till klubben.

– Vi har letat efter en vänsterwingback att förstärka truppen med och är glada att kunna välkomna Rasmus till ÖSK. Han är en ung och spännande spelare med bra fysik och en fin vänsterfot. Det är en ödmjuk kille som ser möjligheten att ta nästa kliv i vår miljö och vi ser en stor potential hos honom att växa här. Att vi värvar in en ny ung spelare att utveckla i en position där vi sålt en spelare ligger precis i linje med hur vi vill arbeta, säger ÖSK:s huvudtränare Christian Järdler.

Rasmus Bonde är född 2003 och har Ulriksdals SK som moderklubb. 2014 tog han steget till AIK:s ungdomsverksamhet och gick därefter upp genom klubbens akademi innan han skrev på sitt första A-lagskontrakt i december 2021.

Säsongen innan spenderade Rasmus på lån hos Sandvikens IF där han noterades för 15 matcher och ett mål i Ettan Norra. Säsongen 2022 blev det 26 matcher och ett mål i samma serie men denna gång för Vasalunds IF. Under våren 2023 har Rasmus varit utlånad till IL Hødd där han spelat åtta matcher i OBOS-ligaen som är den norska motsvarigheten till Superettan.

På sin meritlista har Rasmus även två P17-landskamper och sju P19-landskamper.

Nu står det klart att Rasmus lånas in till ÖSK:s herrlag under hösten. I avtalet mellan klubbarna finns även en option som gör det möjligt för ÖSK att köpa loss spelaren efter låneperioden.

– Jag fick en bra känsla när Christian kontaktade mig och Örebro spelar på ett sätt som passar mig. Det är ett lag som satsar mycket på unga spelare, vilket alltid är intressant, säger Rasmus Bonde.

Rasmus Bonde
Född: 2003-02-01
Nationalitet: Sverige
Längd: 183 cm
Position: Försvarare
Tidigare klubbar: Ulriksdals SK, Sandvikens IF, Vasalunds IF, IL Hødd, AIK.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908