Välkommen hem, Kalle Holmberg!

Kalle Holmberg är klar för ÖSK Fotboll. Den 30-åriga anfallaren har skrivit på ett 3,5 års-avtal och återvänder nu till sin hemstad.

– Vi är glada att Kalle väljer att komma tillbaka till Örebro och ÖSK. Han kommer hem i en bra ålder och kommer att bidra med kvalité och mycket rutin till vår unga trupp. Kalle är en människa med helt rätt attityd, inställning och som alltid jobbar hårt vilket jag uppskattar mycket. Jag har haft bra möten och samtal med Kalle och han har många egenskaper som kommer att passa in i vårt sätt att spela. Han är en skicklig avslutare med både fötter och huvud och hans blick för ytor och öppningar nära motståndarmålet blir en tillgång för oss, säger ÖSK:s huvudtränare Christian Järdler.

Det var i augusti 2011 som Örebrosonen Kalle Holmberg debuterade i ÖSK:s herrlag när han hoppade in i bortamatchen mot Helsingborgs IF. Innan dess hade Holmberg även representerat Karlslunds IF FK, ÖSK Ungdom och moderklubben Rynninge IK.

Under säsongen 2012 ökade speltiden och under 2013 var Holmberg högst bidragande till att ta ÖSK tillbaka till Allsvenskan. Totalt blev det 133 tävlingsmatcher och 28 mål i ÖSK-tröjan för Kalle Holmberg innan han lämnade för IFK Norrköping under sommaren 2016.

Under tre och en halv säsong i Norrköping vann Holmberg den allsvenska skytteligan 2017 och efter säsongen 2020 tog han steget till Djurgårdens IF där han skrev på för tre år i den blårandiga Stockholmsklubben.

Under våren 2023 har Holmberg spelat för Hamrun Spartans på Malta där han noterades för elva tävlingsmatcher och var med och säkrade klubbens nionde ligatitel.

På landslagsnivå har Kalle Holmberg noterats för fyra A-landskamper och 22 ungdomslandskamper.

Nu återvänder Kalle Holmberg till sin hemstad efter sju år och gör under onsdagen sin första träning med ÖSK.

– Det känns jättebra att vara hemma och det ska bli otroligt roligt att få gå ut på Behrn Arena och visa vem man är. Sedan jag var här senast har jag blivit klokare och mer erfaren i mitt sätt att spela och jag hoppas kunna bidra med energi och vilja för att vi ska vinna fler fotbollsmatcher. ÖSK är en klubb som ska vara i Allsvenskan och mitt mål för de här åren att vi ska ta oss tillbaka dit, säger Kalle Holmberg.

Kalle Holmberg
Född: 1993-03-03
Nationalitet: Sverige
Längd: 185 cm
Position: Anfallare
Tröjnummer: 17
Tidigare klubbar: Rynninge IK, Karlslunds IF FK, ÖSK Ungdom, ÖSK Fotboll, IFK Norrköping, Djurgårdens IF, Hamrun Spartans.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908