Klara Spångberg skriver på för ÖSK

Vi är glada att kunna hälsa Klara Spångberg varmt välkommen till ÖSK. Den 21-åriga försvararen kommer senast från Sandvikens IF och ansluter nu till damlaget. Välkommen!

– Vi är oerhört glada över möjligheten att Klara ska spela hos oss 2023. Vi får en spelare som med sina styrkor i försvaret kan spela både mittback och ytterback. Hon har även ett rykte om att vara en mycket bra ledare. Vi tror att Klara kommer att bidra både på och utanför planen hos oss, säger huvudtränare Dennis Gabrielsson.

Klara Spångberg är född 2002 med Sandvikens IF som moderklubb. Där har hon spelat fotboll sedan hon var sex år. Som 13-åring tog Klara steget upp i Sandvikens damlag och har sedan gjort över 100 matcher. Förutom många säsonger och matcher i Division 1 har Klara också erfarenhet från elitettan med Sandviken, då det blev 15 matcher säsongen 2020. Dessutom har hon även tillhört Gefle IF en säsong och gjorde där 24 matcher i division 1. I och med att studier påbörjats i Örebro fortsätter nu även fotbollskarriären här i ÖSK.

Det lär däremot dröja ett tag innan vi kommer att få se Klara på planen då hon just nu håller på att rehabiliterar en korsbandsskada som hon ådrog sig förra året med Sandvikens IF i en match mot hennes tidigare klubb Gefle IF.

– Det känns jättebra att vara i klubben. När jag och Dennis kom i kontakt var det ett självklart val att välja ÖSK. Jag tycker det är en väldigt seriös förening som satsar mycket på damerna. Det är bra faciliteter med många bra ledare, där i mitt fall Peter Brolin (fysioterapeut) varit ett bra stöd. Dessutom har jag tidigare spelat med både Karin Weinacht och Ella Gunnarson som båda har varit väldigt positiva till klubben.

- Jag är en positiv spelare och duktig på att peppa folk. Så det försöker jag bidra med nu när jag är på sidan av plan. På plan skulle jag säga att jag har en bra spelförståelse och en bra passningsfot. Jag började karriären som innermittfältare men omskolades till försvarare, så jag kan båda positionerna bra.

- Det har gått 6 månader sedan skadan så förhoppningsvis är jag snart tillbaka. Jag och Dennis har pratat lite och sagt att efter sommaruppehållet så hoppas vi att supportrarna kommer att få se mig på planen. Skulle det vara innan dess är det bara en stor bonus, säger Klara Spångberg.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908