Victor Backman skriver på för ÖSK

ÖSK Fotboll har idag skrivit avtal med mittfältaren Victor Backman. 21-åringen kommer senast från Kalmar FF och ansluter nu till ÖSK:s herrlag. Vi hälsar Victor varmt välkommen.

– Victor är en spelare som matchar den offensiva profil vi vill addera till laget. Han har fin teknik, är snabb, bra på att driva boll och en fin timing och blick. Han är också aggressiv i försvarsspelet och bra på att sätta press och stoppa anfall. Han kommer hit i en bra ålder och vi tror att han kan utvecklas vidare hos oss och passa väldigt bra i vår ambition, säger Christian Järdler.

Den 21-årige mittfältaren Victor Backman är uppvuxen i Köping och seniordebuterade som 15-åring för Köping FF i division 3. Under sommaren 2017 flyttade han till Kalmar FF:s akademi och började läsa på fotbollsgymnasiet i Kalmar. Backman tog därefter steg uppåt i akademin och fick sedermera chansen i klubbens A-lag. Säsongen 2020 satt han på bänken i tre allsvenska matcher och året därpå kom den allsvenska debuten i en bortamatch mot Degerfors som spelades på Behrn Arena.

Totalt har Victor Backman noterats för 23 allsvenska matcher för Kalmar FF under säsongerna 2021 och 2022. Under 2022 blev det även en match i Ettan Södra för Oskarshamns AIK genom ett föreningssamarbete med KFF.

Sedan tidigare har Victor Backman även erfarenhet från de svenska ungdomslandslagen och gjort landskamper från P15 till och med P19-nivå. Nu fortsätter Backman karriären i Örebro och har skrivit på ett flerårigt avtal med ÖSK Fotboll.

– Det känns väldigt kul att komma till ÖSK. Jag har känt att jag behöver komma till en ny omgivning och då kändes ÖSK som rätt val. Både utifrån det fotbollsmässiga som Christian presenterat för mig och även det sociala i att flytta till Örebro. Jag ser fram emot att bidra så mycket jag kan för att vi ska nå en bra placering nästa säsong, säger Victor Backman.

Victor Backman
Född: 2001-03-16
Nationalitet: Sverige
Längd: 168 cm
Position: Mittfältare
Tidigare klubbar: Köping FF, Oskarshamns AIK, Kalmar FF

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908