ÖSK och Jiloan Hamad går skilda vägar

Foto: Bildbyrån / Jörgen Jarnberger 

ÖSK Fotboll och Jiloan Hamad har nått en gemensam överenskommelse om att avsluta spelarens avtal. Det innebär att han lämnar klubben efter ett och ett halvt år i den svartvita tröjan. Vi vill rikta ett stort tack till Jiloan för hans insatser i ÖSK och önskar honom stort lycka till i framtiden.

– Jag vill rikta ett varmt tack till en skicklig fotbollsspelare med stort ÖSK hjärta. Jiloan har varit en stark positiv kraft i omklädningsrummet och som lagkapten har han tagit ett stort ansvar för gruppen. Han har stått upp för laget och klubben under en tuff period. I min första match som huvudtränare visade han stor mental styrka när han satte straffen till 2-1 borta mot Utsikten i matchens slutskede. En vinst som var oerhört viktig. Han nådde inte de höjder spelmässigt som både vi och han hoppades på men han blev ändå vår bäste poängspelare under 2022 med sex mål och sex assist. Lycka till i framtiden Jille, säger ÖSK:s huvudtränare Christian Järdler.

Örebro-sonen Jiloan Hamad skrev i juli 2021 på för ÖSK Fotboll och kom då senast från spel i kroatiska HNK Gorica. Under det första halvåret noterades Jiloan för 15 starter i Allsvenskan. Inför säsongen 2022 utsågs han till lagkapten och stod för sex mål och sex assist på 26 matcher i Superettan.

– När jag skrev på för ÖSK kände jag en otrolig stolthet och lycka över att få representera klubben i min hemstad för första gången. Fjolåret blev inte som någon hade tänkt sig men för mig fanns det ingenting annat än att stanna kvar och vara med på resan tillbaka till Allsvenskan. Efter ett och ett halvt år känner jag dock att det bästa för både mig och klubben är att gå skilda vägar. Det är ett beslut som känns tungt i mitt hjärta. Jag har alltid velat ÖSK:s bästa och det här är för det bästa, säger Jiloan Hamad.

– Jag känner att klubben är i goda händer och är trygg med att Jonas, Kent och Christian är med på den resa som ÖSK ska göra. Det har varit ett bra samarbete och dialog med samtliga under den här perioden och allt har hanteras på ett bra sätt. Jag träffade Järdler första gången i Malmö FF när jag var 17 år och jag är glad att vi fick dela omklädningsrum igen. Det är en kompetent tränare som jag tror kommer vara väldigt bra för ÖSK framöver. Jag kommer alltid vara en stor ÖSK-supporter och ha ÖSK i mitt hjärta. Jag önskar klubben stort lycka till, avslutar Jiloan Hamad.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908