ÖSK Fotboll värvar William Eskelinen

ÖSK Fotboll har gjort klart med en ny målvakt till herrlaget inför seriepremiären i Superettan. 25-årige William Eskelinen ansluter från danska AGF Århus och har skrivit ett avtal som sträcker sig över säsongen 2023.

– Vi är glada att kunna välkomna William till ÖSK, han är en målvakt med stor potential som har samlat på sig mycket erfarenhet genom spel i både Allsvenskan och Superligan. Han är en tekniskt skicklig målvakt som är duktig i det offensiva spelet och har en stor pondus. William kommer från en period med mindre speltid men vi är övertygade att han snabbt kommer bli en viktig spelare hos oss. Han kommer förstärka vår trupp på ett mycket bra sätt och vi ser fram emot att se honom debutera i ÖSK-tröjan, säger Axel Kjäll, fotbollschef i ÖSK Fotboll.

William Eskelinen inledde sin seniorkarriär i division 2-klubben Värmdö IF. Under 2015 värvades han av Hammarby IF och lånades ut till flera olika klubbar i division 1 och 2. Inför säsongen 2017 tog han sedan klivet till GIF Sundsvall och under samma år gjorde han även allsvensk debut. Säsongen därpå stod Eskelinen för många fina insatser och var bidragande till att GIF Sundsvall till slut hamnade på en åttonde plats i Allsvenskan. Detta mynnade ut i ett kontrakt hos danska klubben AGF Århus, där han sedan dess spenderat sin tid. Nu är det klart att William Eskelinen återvänder till Sverige för att hjälpa ÖSK att ta sig tillbaka till Allsvenskan.

– Det känns bra att vara här och det ska bli kul att starta säsongen. Jag kommer hit för att jag vill spela fotboll och kunna bidra till en härlig klubb. Jag hade ett bra snack med Joel där han gick igenom planen för ÖSK och hur han vill spela. För mig är klubbens målsättning en självklarhet, ÖSK är en allsvensk klubb och vi ska upp, säger William Eskelinen.

William Eskelinen
Född: 1996-09-03
Nationalitet: Sverige
Längd: 191 cm
Position: Målvakt
Tidigare klubbar: IF Brommapojkarna, Värmdö IF, Hammarby IF, IFK Aspudden-Tellus (lån), Enskede IK (lån), GIF Sundsvall och AGF Århus.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908