Joel Cedergren ny huvudtränare i ÖSK Fotboll

ÖSK Fotboll presenterar Joel Cedergren som sin nya huvudtränare inför den kommande säsongen. 47-åringen som tidigare varit huvudtränare i GIF Sundsvall har skrivit på ett treårigt avtal och kommer leda ÖSK:s herrlag när laget återsamlas efter årsskiftet.

Efter en tuff säsong har ÖSK börjat rusta inför den kommande säsongen i Superettan. Målet är tydligt; att omgående ta sig tillbaka till Allsvenskan. En nyckelrekrytering för det uppdraget är nu genomförd i och med att Joel Cedergren presenteras som ny huvudtränare i den satsning klubben gör.

– Vi står inför en viktig vinter där många beslut behöver fattas. Efter en tuff säsong har vi samlat energi för att blicka framåt och tränarrekryteringen har varit högst prioriterad. Efter en väldigt noggrann rekryteringsprocess har styrelsen valt Joel Cedergren som vår huvudkandidat och jag är väldigt glad att vi kan presentera honom idag. Joel har precis de egenskaper vi söker för att bygga ett nytt, framgångsrikt ÖSK på planen, säger Kent Persson, ordförande i ÖSK Fotboll.

Joel Cedergren gjorde som spelare över 150 matcher i GIF Sundsvall och även en proffssejour i Norge. Efter ett antal år som ungdomstränare så klev han 2012 in som tränare i Sundsvalls A-lag och gjorde därefter sju år som huvudtränare i klubben. Bland annat var han med och tog upp klubben i Allsvenskan och förde Sundsvall till sin mest framgångsrika period någonsin.

– Vår kravprofil har varit tydlig. Vi har sökt en tränare som kan bygga en tydlig identitet för klubben och laget, med en attraktiv och framgångsrik fotboll som Örebroarna ska känna igen sig i och vara stolta över. Dessutom ska tränaren vara en stark och värderingsdriven ledare som kan bygga en kultur med både resultat- och utvecklingsfokus, säger ÖSK:s vd Simon Åström.

ÖSK:s Fotbollschef Axel Kjäll är nöjd med att kunna presentera Cedergren:

– I Joel får vi en tränare som har ett starkt track record i att bygga kultur, få med sig spelare på sina idéer och driva utveckling. Han har gett sina lag en stark identitet och han står för en typ av fotboll som vi vill bygga vår framtid runt. Han har erfarenhet från att ta ett lag från Superettan till Allsvenskan, vilket naturligtvis är ett plus. Klubben har ett tydligt resultatfokus, vi ska tillbaka till Allsvenskan, men vi vill också bygga en miljö som kan vara framgångsrik på allsvensk nivå, säger Axel Kjäll, fotbollschef i ÖSK Fotboll.

Joel Cedergren tillträder sin roll omgående och kommer ta hand om laget direkt när spelarna är tillbaka från sin ledighet den 5 januari.

Jag är både glad och stolt över att ha skrivit på för Örebro SK. Det är en stark och välorganiserad klubb, med en stark drivkraft att vilja bli ännu bättre. Även om klubben har ett tufft år bakom sig ser jag Örebro som en av toppklubbarna i svensk elitfotboll. Jag kommer hit för att bidra med min kunskap för att utveckla oss till att bli ett starkt lag. Vi ska spela en framgångsrik fotboll där vi är det dominerande laget och min önskan är att Örebroarna både ska uppskatta spelet och det sätt spelarna uppträder på. Jag har den djupaste respekt för hur mycket en klubb som ÖSK betyder för Örebroarna och jag är mycket motiverad att bidra till den nystart som klubben nu gör, säger Joel Cedergren.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908