Almebäck och Mehmeti lämnar ÖSK efter säsongen

Foto: Bildbyrån / Johan Bernström

Det står nu klart att Michael Almebäck och Agon Mehmeti kommer att lämna ÖSK efter säsongen. ÖSK Fotboll vill rikta ett stort tack till Michael och Agon för deras tid i klubben och önskar dem stort lycka till i framtiden.

Michael Almebäck
Michael Almebäcks första sejour i ÖSK var mellan 2009 och 2011. Inför säsongen 2016 valde han att återvända till ÖSK och sedan dess har han varit klubben trogen. Michaels 215 matcher i Allsvenskan för ÖSK gör att han är bland de tio främsta i klubbens historia sett till flest allsvenska matcher. Efter säsongen löper Michaels avtal med ÖSK Fotboll ut och det står nu klart att det inte blir någon förlängning. Det innebär att det är en stor profil och uppskattad lagkamrat som nu lämnar klubben.

– Micke har alltid varit ett föredöme både på och utanför planen. Hans professionalism, vinnarskalle och förmåga att alltid ge 100 % i det han gör, oavsett träning eller match har varit viktiga egenskaper för klubben under de senaste åren. Han har betytt mycket med sina prestationer på planen och genom att hjälpa våra yngre spelare att utvecklas och förstå vad som krävs för att bli elitspelare, säger Axel Kjäll, Fotbollschef i ÖSK Fotboll.

Michael Almebäck om att lämna klubben:
Jag har haft två fantastiska sejourer här i ÖSK och det är både ledsamt och tomt nu när jag vet att vi kommer gå skilda vägar efter totalt 9 år i klubben.

Jag skulle vilja tacka alla er supportrar som har stöttat mig och oss genom alla mina år här i Örebro. Har alltid känt att ni troget stått bakom oss både i vått och torrt. Det här året blev inte som någon hade tänkt sig och det har varit ett tufft år för alla inblandade. Jag är ändå rätt säker på att ÖSK inom en snar framtid kommer vara tillbaka i svensk fotbolls finrum. Jag kommer ändå välja att minnas tillbaka på alla positiva minnen jag har skaffat mig under mina år här, med lilla silvret 2010 som höjdpunkt.

Jag har kommit och gått två gånger nu och ÖSK kommer alltid vara mig nära hjärtat. Nu börjar ett nytt kapitel i mitt liv, Örebro har blivit mitt och min familjs hem och nu får jag se vad framtiden har att komma med. Om det fortsatt blir fotboll eller något helt annat har jag inte landat i än utan jag håller alla dörrar öppna så får vi se vart jag hamnar härnäst.

Återigen ett stort tack för ert stöd och glöm aldrig bort att utan er är vi ingenting!

Agon Mehmeti
Agon skrev på för ÖSK inför säsongen 2019. Under sina tre säsonger i Örebro har han hittills hunnit med att göra 57 tävlingsmatcher och 11 mål. Agons kontrakt löper ut vid årsskiftet och det står nu klart att det inte blir något vidare spel i ÖSK för Mehmeti.

– Med sin erfarenhet, förmåga att sprida glädje och personlighet har Agon betytt mycket för ÖSK under de säsonger han varit här. Tyvärr har skador hållit honom utanför planen under perioder, men Agon har trots det alltid varit en viktigt spelare i omklädningsrummet. Han har under tiden i Örebro även engagerat sig som tränare i klubbens akademi på eget initiativ, vilket säger mycket om honom som människa. Vi tackar Agon för hans tid i ÖSK och önskar honom lycka till i framtiden, säger Axel Kjäll, Fotbollschef i ÖSK Fotboll.

– Jag vill tacka alla i ÖSK för min tid i klubben. Jag vill också rikta ett stort tack till alla supportrar som har betytt enormt mycket för mig. Det har varit både fina och tuffa stunder men klubben har alltid stöttat mig oavsett. Efter en så jobbig säsong som vi alla har haft i år, har det vuxit fram mer och mer att det är dags för något nytt för min del. Både jag och klubben delar den uppfattningen, så det är inga konstigheter att vi nu går skilda vägar, säger Agon Mehmeti.

Michael och Agon kommer att tackas av i samband med den allsvenska matchen mot IF Elfsborg den 4 december.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908