Jiloan Hamad "Vi måste vara modiga"

Foto: Bildbyrån / Johan Bernström

Intervju med herrlagets Jiloan Hamad om segern mot Östersund, att vara lagkapten och vad som blir viktigt i matchen mot Malmö FF.

Hur har känslan i laget varit efter segern mot Östersund?
Känslan har varit bra. Det känns som att vi fick det vi förtjänade. Vi har varit bra matcher innan också men inte fått med oss något. Även om vi statistiskt sett har gjort det bra innan sett till bollinnehav, skapade chanser och liknande. Men även om spelet har stämt har vi inte fått med oss resultatet. Så nu sa vi att vi skulle lite mer kliniska och spela lite enklare. Efter matchen kändes det som en lättnad och vi behövde det här. När man vinner, mår man bra. Så enkelt är det.

Vad tar ni med er från senaste matchen förutom den positiva känslan?
Min bild är att grunden har blivit bättre. Även om vi förlorat har vi tagit steg framåt varje match. Den här vinsten var egentligen ett bevis på att vi är där vi tror att vi varit hela tiden. När man får en vinst på det, känner man att vi är starka och har något att bygga vidare på. Men vi står stadigt på något sätt och det känns nu som att vi kommer kunna bli ännu bättre. Vi lär känna varandra mer och saker börjar stämma.

Hur var det för dig att leda laget ut och bära kaptensbindeln mot Östersund?
Det var fint. Jag snackade med Vitor innan matchen och han berättade att jag skulle vara kapten. När Nordin inte spelar så måste någon annan ta över den rollen på planen. Det kändes bra. Det är en naturlig del för mig. Jag fick ansvar tidigt i min karriär och jag växer av sådant. Jag är väldigt glad och stolt att få det förtroendet.

Hur kommer det bli att möta Malmö FF med tanke på att du spelat där tidigare?
Det kommer bli fantastiskt. Det var där jag hade mina bästa ungdomsår och det är mycket tack vare Malmö som jag blivit den spelare jag är idag. Det är klart att mycket skedde redan när jag var i BK Forward men jag var ändå till Malmö när jag var 17 till 23 år. Det var där jag formades och jag har några av mina bästa minnen därifrån. Så det känns lite som hemma där också. De åren av ens liv är viktiga. Så jag ser fram emot att spela där igen. När jag varit där innan har mottagandet kanske inte varit optimalt. Jag gick till Hammarby och det rörde upp lite känslor. Men det ska bli fint att spela mot Malmö igen.

Vad kommer bli viktigt imorgon för att göra en bra prestation?
Att vi fortsätter med det spelet vi har. Om man ser tillbaka på matchen mot Östersund så är vi inte naiva och det ska vi inte vara nu heller. Vi ska inte rulla runt för mycket utan försöka hitta de ytor som finns. Det är något vi gjorde bra senast. Sedan måste vi vara kompakta och inte ge bort för mycket. Att vara solida bakåt och jobba tillsammans för att sedan vara modiga framåt. Man kan inte komma dit och bara gå för att försvara, utan vi måste vara modiga och våga spela vårt spel. Ger vi det en ärlig chans tror jag att vi kan åka ner och överraska.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908