Benjamin Hjertstrand: "Supportrarna betyder enormt mycket"

Foto: Retouched Reality / Daniel Lubner

Intervju med herrlagets Benjamin Hjertstrand om att vad som blir viktigt mot AIK, hans förmåga att spela på olika positioner och betydelsen av stödet från läktaren.

Om vi ser tillbaka på matchen mot IK Sirius. Hur är din känsla av den matchen så här några dagar senare?
– Vi får självklart en jättebra start på matchen men sedan kommer vi inte riktigt upp i nivå. Vi vet att vi kan bättre, men klarar oss ändå till halvtid. Och hur matchen sedan utvecklar sig och med det röda kortet så är vi ändå nöjda med krysset.

Du fick spela i en ovan position som högerback. Hur tyckte du att det gick för dig?
– Jag tycker jag växte in i det. Självklart var det ovant men det finns både för- och nackdelar att ha sin bästa fot inåt. Det tycker jag att jag använde bättre i andra halvlek än i första.

Du har egentligen spelat på alla fyra positioner i backlinjen under säsongen. Hur ser du själv på din förmåga att spela i olika roller?
– Jag ser det så klart som en styrka. Det är något som jag vill kunna göra, att spela på många positioner. Så jag kan egentligen spela på alla defensiva positioner och hade kunnat spela på innermittfältet också.

Vilken position trivs du bäst på?
– Jag skulle säga att vänster mittback eller vänsterback är ju det jag är egentligen. Men som sagt, allt går.

Idag var sista träningen innan morgondagens match. Hur är känslan efter träningspasset?
– Bra. Vi har förberett oss för AIK på ett väldigt bra sätt.

Vad är det för typ av motstånd som väntar?
– Ett lag som är tunga fysiskt. Extremt bra på fasta situationer och solida defensivt. Ett av de bästa lagen i Allsvenskan defensivt. Så vi behöver vara på topp för att kunna hota dem.

Vilka delar i det egna spelet kommer bli viktigt imorgon?
– Jag tror att det blir viktigt att vi på något sätt försöker glömma var vi ligger i tabellen och har mod att bara gå ut och köra. Vi behöver vara ganska respektlösa i allt vi gör. Vi har extremt bra kvalitet i det här laget. Vi får bara inte ut det. Så det gäller att alla slår sin gubbe i matchen så kommer vi vinna.

Är det lite så att man försöker att inte titta på tabellen när man är i ett sådant här läge?
– Jag vet inte. Jag tror att det är individuellt. Vissa gör det för att de mår bra av det och vissa gör det inte för att de inte mår bra av det. Man behöver nog hitta det som fungerar för en själv. Men det är klart att alla vet var vi ligger. Och nu är det bara att titta uppåt. Det finns inget annat.

Det ser ut som att det kommer en del ÖSK:are både från Örebro och från Stockholm till Friends Arena imorgon. Vad betyder det för er spelare?
– Sjukt mycket. Det har varit några matcher här på rad nu där det varit ett väldigt bra tryck. Det är grymt kul. Jag har ju inte spelat för publik förrän i år. Man har verkligen känt stödet. Det har ju varit några matcher när vi kommit hem från en bortamatch och vunnit och det har varit massa supportrar här. Sådant ger enormt mycket. Mer än vad folk tror, skulle jag säga.

Matchen mot AIK sänds på discovery+. Använd denna länk för att skaffa ditt konto och samtidigt stötta ÖSK Fotboll.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908