Johan Mårtensson inför bortamatchen mot BK Häcken

Johan Mårtensson berättar om vinsten mot Halmstad, stämningen i laget just nu och morgondagens match mot BK Häcken.

Hur var träningen idag?
– Bra tycker jag. Det är bra att få igång benen med tanke på att vi spelade ganska nyligen.

Var det lugnare med tanke på att det är dagen innan match?
– Jag tycker ändå att det var lite tuffare än det brukar vara dagen före match. Vi var lediga i söndags och tränade i måndags och idag så det känns bra.

Blir det speciellt för er spelare nu när det är kort mellan matcherna?
– Det är klart men det är inget som vi inte ska klara av. Det var ju värre förra året när vi spelade 3-4 matcher på 10-12 dagar. Men det är bara kul när det är mycket matcher så det ska vi kunna hantera. Sedan blir det lite längre till nästa match efter den här nu när matchen mot Degerfors blev flyttad.

Om vi tittar på förra matchen och segern mot Halmstad. Hur skönt var det att ta säsongens första trea?
– Fantastiskt skönt. Det var viktigt för hela klubben, alla spelare i laget och tränarna att få lite positiv känsla efter en väldigt tuff inledning. Det går hand i hand det där med resultat och stämningen i laget. Nu blir det lite roligare att gå till jobbet. Det är lite så det fungerar i en sådan här resultatinriktad bransch.

Över de fem matcher som vi spelat hittills, hur nöjd är du med din egen prestation?
– Det började bra mot Göteborg men efter det är jag inte alls nöjd faktiskt. Jag kan mycket mer. Men det är bara att fortsätta jobba hårt för att bli bättre.

Är det några specifika delar i ditt spel du tänker på?
– Spelet med boll tycker jag kan bli mycket bättre. Där har jag flera snäpp till i mig. Det har jag inte varit nöjd med så här långt.

Vad från matchen mot Halmstad kan ni ta med er in till morgondagens match?
– Att vi krigar och tömmer oss fullständigt. Det är därför vi vinner den matchen. För att vi jobbar hårt och gör grunderna rätt. Sedan att vi ändå lyckas skapa lite fler skarpa målchanser med det lite rakare spelet, så det ska vi också fortsätta med. Men vi får inte heller glömma att spela bollen när vi är inne på deras planhalva. Det finns ganska mycket att ta med sig egentligen, men det finns också mycket att jobba på.

Hur mycket har ni hunnit titta på BK Häcken och prata om hur ni ska ta er an dem?
– Vi har kollat på dem lite igår och även idag. Man har väl hyfsad koll och har mött dem många gånger. De spelar väl liknande som de gjort andra år. Men även om vi har hyfsad koll är det bra att fräscha upp skallen så man vet vad som väntar.

BK Häcken har fått en tuff start på årets säsong. Tror du det kan göra att vi kommer få se ett annat typ av lag imorgon än det BK Häcken ni mött tidigare år?
– Svårt att säga. Kanske att de kommer använda sig mer av Jeremejeff och spela lite rakare. Jag vet faktiskt inte. Vi får helt enkelt se men oavsett så ska vi vara beredda på det mesta.

Vilka delar av ert eget spel kommer bli viktiga för att göra en bra prestation imorgon?
– Vi måste lägga ner samma jobb som vi gjorde senast. Gör vi det kan vi vara med och hota i varenda match. Sedan skulle säga vårt djupledsspel. Häcken kan vara lite tröga i sin backlinje så vi behöver kunna utnyttja det.

Du har ju varit med ett tag på den här nivån och har hamnat i den situationen förr när man har inlett med ett antal negativa resultat. Hur tror du att du kan bidra med dina erfarenheter till resten av laget?
– Jag har varit i några sådana lägen tidigare. Både i GAIS och Helsingborg där mitt sista år var tufft. Så i och med att jag varit med om det här förut kanske jag kan hjälpa dem som inte varit det. Det är ingen bra sits vi satt oss i men det är kanske bra att jag varit med om det innan så att jag kan vara till hjälp för mina lagkamrater.

Matchen mot BK Häcken har avspark onsdag 12 maj klockan 18:30 och sänds på discovery+. Använd denna länk för att skaffa ditt konto och samtidigt stötta ÖSK Fotboll.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908