ÖSK förlänger med lagkapten Nordin Gerzic

Foto: Bildbyrån / Nils Jakobsson

ÖSK Fotboll och Nordin Gerzic är överens om en förlängning av lagkaptenens kontrakt. Med över 300 allsvenska matcher för klubben och flera år som lagkapten är han en av de mest meriterade spelarna i ÖSK:s historia. Det nya avtalet sträcker sig över säsongen 2021.

– Vi är glada att ha kommit till en överenskommelse med Nordin som gör att han fortsätter spela i ÖSK även nästa säsong. Vi har fört diskussioner om hur hans roll ska se ut. Utöver att han naturligtvis ska konkurrera om en plats på mittfältet så kommer han vara viktig som stöd för våra yngre spelare, både i träning och runt match. För mig har det varit viktigt att ha en öppen och ärlig diskussion med Nordin för att säkerställa att hans motivation verkligen finns där, och som jag ser det är det ingen tvekan. Han vet vad som kommer krävas och han har varit beredd att hitta lösningar runt avtalets utformning som passar oss. Med sin erfarenhet och sina ledaregenskaper är han en viktig del av klubben, säger ÖSK:s manager Axel Kjäll.

Gerzic, född 1983, har en lång bakgrund inom ÖSK där han började som junior redan 1998. Den allsvenska debuten för ÖSK skedde 2007. Därefter stod Nordin för flera framgångsrika säsonger i ÖSK-tröjan, med lilla silvret 2010 som en höjdpunkt. Han lämnade för IFK Göteborg 2012. Det dröjde dock bara till sommaren 2013 innan Nordin återvände till ÖSK och var med och spelade upp klubben i Allsvenskan igen. Sedan dess har han varit ÖSK trogen och totalt han det blivit över 300 allsvenska matcher för ÖSK, vilket är näst flest i klubbens historia. I Allsvenskan 2020 har Gerzic hittills noterats för 25 matcher, varav 23 från start.

– Det känns fantastiskt roligt och inspirerande. Vi har haft diskussioner ett tag och hittat en lösning i att jag ska fortsätta spela även nästa år men att bidra i en kanske lite annan roll. Mer med min erfarenhet och förmåga att utbilda yngre spelare, men också de äldre. Men det innebär inte att jag kommer sluta eller medvetet släppa min plats i laget till någon annan. Det är inte sådan jag är och det hade inte varit bra för någon. För mig har det varit solklart att jag vill fortsätta spela och när klubben lade fram den här lösningen tyckte jag att det lät väldigt roligt och intressant. Det är där jag ser mig själv i framtiden. Att finnas med på kontoret, hjälpa till och växa in i den rollen, säger Nordin Gerzic.

De båda parterna ser positivt på en fortsättning tillsammans den dag Nordin lägger skorna på hyllan. Ett program för att förbereda en karriärövergång har också planerats i samband med förlängningen av spelaravtalet.

– Nordin är en fantastisk ambassadör för ÖSK och Örebro. Det har varit naturligt för oss att diskutera vilka förutsättningar som ska gälla den dag han lägger skorna på hyllan. Därför är tanken att han redan nu ska få möjlighet att komma närmare vissa delar på kontoret. Under året kommer han bland annat att hjälpa till med en del säljarbete och kontakt med våra partners i våra nätverk. Han är naturligtvis först och främst en fotbollsspelare, men har visat en stor nyfikenhet för att lära sig mer om andra delar. Vi ser det som en förberedelse för en eventuell karriärövergång efter spelarkarriären, säger ÖSK:s vd Simon Åström.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908