Starten på en resa

Foto: Daniel Lubner

Under 2020 kommer ÖSK Fotboll för första gången ha två A-lag. Ett för herrar och ett för damer. Det nya damlaget som tidigare representerat ÖSK Söder, har länge spelat med ÖSK:s emblem på bröstet och kommer fortfarande spela i division 1. Den långsiktiga planen är att ÖSK:s damer ska upp till toppen.

Den tredje november 2019 presenterade ÖSK Fotboll viljeriktningen att inkludera damfotboll i sin verksamhet. Lösningen var ett samgående med den redan befintliga verksamhet som då fanns i ÖSK Söder. En förening i ÖSK-alliansen med ett lag som 2019 slutade på en åttonde plats i division 1. Styrelsen ansåg att detta var det mest naturliga valet av alternativen man övervägt. Simon Åström, vd i ÖSK Fotboll, förklarar vilka faktorer som ligger bakom beslutet:

– Egentligen är det en självklarhet att vi 2020 som en modern fotbollsklubb i toppskiktet av svensk elitfotboll ska bedriva damverksamhet. En del handlar om den värdegrund vi har och vad vi vill vara för klubb, där alla ska kunna känna sig välkomna in i vår gemenskap. En annan del är att vi är övertygade att om vi utgår från en gemensam plattform där vi har både herr- och damfotboll så kommer det gynna båda parter. Herrfotbollen kommer kunna växa av att vi har damfotboll i verksamheten och vice versa.

Simon berättar att det funnits med i tankarna sedan han inledde sin tjänst på ÖSK Fotboll, för ungefär fem år sedan, att hitta en lösning för att inkludera damfotboll i verksamheten. Arbetet för att förverkliga dessa tankar inleddes för ett och ett halvt år sedan, då man började undersöka vilka olika möjligheter som fanns. Man identifierade tre olika alternativ. Det första alternativet var att hitta någon form av sammanslagning med stadens elitlag på damsidan, KIF Örebro. Det andra var att starta ett helt nytt och eget damlag i ÖSK Fotboll. Då hade man fått börja i den lägsta serien, division fyra. Det tredje och sista alternativet var det som ansågs vara det bästa. Ett samgående med ÖSK Söder.

– Vi pratade mycket med KIF Örebro. Men där ska man ha en väldig respekt för att KIF är en stark förening på många sätt och vis som är etablerad i eliten i svensk damfotboll. De har en stark egen kultur och en stark organisation runt omkring sig. Att bara slå ihop två klubbar på det sättet, det ska man ha en väldigt stor respekt för att det är svårt att få ihop.

– För oss har det varit viktigt att vi är ÖSK Fotboll och vi har funnits sedan 1908. Vi har inte sett det som att vi vill skapa en ny förening av det här utan vi vill skapa damverksamhet inom ramen för den klubb som ÖSK Fotboll redan är. Sedan har vi också såklart pratat med delar av våra medlemmar och i supportergrupperingar. Där har man också varit ganska tydliga med att om vi ska göra det här, så ska vi göra det inom ÖSK-familjen, säger Simon Åström.

Att denna lösning är det mest naturliga valet, är en uppfattning som också delas av ÖSK Söder. Jonas Ask, styrelseledamot med ansvar för damlaget och vice ordförande i ÖSK Söder, berättar om hur de resonerar i frågan.

– Det är inget konstigt egentligen. Laget försvinner inte. Vi finns kvar, spelar i samma serie och har fortfarande samma klubbmärke på bröstet. Vi känner oss inte överkörda, utan vi fick en intresseförfrågan och svarade ja på den. Så det känns som en win-win situation, säger Jonas Ask.

Han berättar att den positiva inställningen till förslaget fanns där redan från första gången de fick höra det.

– Det var ordförande Carl Pauly som ringde mig. Jag trodde inte det var det här han ville prata om, men när han ställde frågan om det fanns intresse så svarade jag ja direkt. Sedan behövde jag prata om detta med några fler i föreningen. Jag pratade mycket med ordförande Tommy Sandberg och vi träffade Simon Åström som fick berätta mer. Sedan tog jag det med delar av spelarrådet i damlaget. De var också positiva och sa att det kändes som något väldigt bra. Det skulle ge dem motivation att vilja fortsätta och för att få vara med när detta startar. Även om man kanske inte är med hela vägen så kommer de alltid kunna se tillbaka och säga att de var med när det började, säger Jonas Ask.

Samtidigt som damlaget träder in i ÖSK Fotboll har också en ny huvudtränare tillsatts. Meriterade George Papachristou kommer senast från ÖSK:s akademi där han var en del av tränarteamet kring P17 och han har även tidigare varit tränare i KIF Örebro. Men nu ska han alltså leda ÖSK:s damlag i Division 1. En uppgift han ser fram emot.

– ÖSK är den största idrottsföreningen i staden. Det borde inte tagit så här lång tid att inkludera damfotboll i verksamheten. Men äntligen har det blivit verklighet. Det är ett stort steg i rätt riktning för klubben, säger George Papachristou och fortsätter.

– När jag fick höra om projektet och den vision som finns om att ha ett elitlag även på damsidan så var jag positiv. Det är en spännande uppgift och vi har en bra trupp. Det är spelare som verkligen vill detta och håller en bra nivå för division 1. Vår vision om att ta oss till eliten är en process som kommer ta tid. Vi har som målsättning att hålla oss kvar i serien i år, för att sikta högre från och med 2021. Om du frågar mig, så är målet att ta SM-guld. Men som sagt, det är en process och det kommer ta tid. Vi kommer inte betala stora belopp för att få in massa nya spelare, utan vi bygger på den trupp vi har idag.

Sedan George tillträdde vid årsskiftet har han försökt etablera en elitmiljö i laget, att ändra sättet de jobbar på och hur de tänker. En sak är att spelarna varje morgon samt efter träning, genom en app, ska skriva in hur de mår, hur de upplever träningsbelastningen och så vidare. Än så länge har hans förändringar fallit väl ut och George är nöjd med tjejernas inställning.

– Jag tycker det ser helt fantastiskt ut. De kommer alltid in med 100% och har varit seriösa sedan första dagen. Vi har lyft upp fem spelare från vårt F17-lag och har också många kvar sedan förra året. Talangen och viljan finns där.

Matilda Wennberg är, precis som huvudtränare George, ny inför säsongen. ÖSK:s nya centrala mittfältare spelade tidigare i Ljusdals IF och har erfarenhet från spel i Elitettan och provtränade med KIF Örebro. Matilda flyttade till Örebro för att studera systemvetenskap. Att laget skulle tillhöra ÖSK Fotboll var något som lockade henne.

– Det var Jonas Ask som kontaktade mig. Han hade sett i tidningen att jag skulle hit. Jag kände inte till något om allt det här med ÖSK Fotboll men när Jonas berättade så kändes det väldigt bra. En sån här satsning är något jag vill vara med på. Det är en proffsig stämning i laget med många bra spelare, säger Matilda Wennberg.

Anna Meijer är också innermittfältare, men har varit med i laget längre. Hon har spelat i ÖSK Söder sedan 2013 då hon flyttades upp från sitt F97-lag. Även hon ser positivt på situationen.

– Det var i tidningen som jag läste om det här. Men då visste vi inte att det handlade om oss för då var det inte bestämt om det skulle bli en sammanslagning med KIF eller ÖSK Söder. Då började man hoppas att det skulle vara vi. För det blir ju en stor skillnad. Tidigare har det varit tufft ekonomiskt för oss som damlag att stå på egna ben, säger Anna Meijer.

De senaste åren har vi kunnat se flera elitklubbar inom herrfotbollen börja engagera sig även på damsidan. Några exempel på det (utöver ÖSK) är IFK Göteborg, IF Elfsborg och Malmö FF som alla har startat damlag under det senaste året. Att det satsas mer på damfotbollen är en utveckling som både Anna och Matilda tror är positivt för alla inblandade.

– Det känns som att det skapar ett större intresse. Att fler väljer att komma och titta på oss damer och stötta oss. Så det skapar en högre status. Det borde väl skett tidigare i flera klubbar men det är bra att det händer nu.

ÖSK Söder hamnade på en åttondeplats i division 1 förra året. Anna Meijer menar att det var en ojämn säsong och att det berodde på att de hade mycket olika spelare i laget.

– Det var väldigt många olika trupper förra året. Vi hade till exempel folk som var borta på college. Några kom hem från USA över sommaren och då gick det skitbra. Men sen åkte de tillbaka igen och då blev det lite tuffare.

Att detta är starten på en resa är något som alla är överens om. Känslan är att det är väldigt inspirerande och motiverande att få vara med att ta de första stegen mot ett högre mål. Jonas Ask är den som uttrycker det kanske allra bäst.

– Det är som att tågluffa. Vi startar här och så får vi se var det tar vägen. Det är inte två veckor all-inclusive. Då åker man till ett ställe och sen åker man hem. Det här är starten på en resa där vi ger oss ut utan att veta var vi kommer hamna. Det känns spännande, framför allt för tjejerna. Det är ändå de som ska göra det, avslutar Jonas Ask.

Text: Andreas Ekberg, medie- och kommunikationspraktikant i ÖSK Fotboll.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908