Bergmark och Andersson om tiden i akademin

Foto: Bildbyrån / Johan Bernström

  • Niclas Bergmark och Helmer Andersson har under 2019 tagit det stora klivet upp i ÖSK:s A-trupp. Helmer fick chansen redan inför säsongen medan Niclas blev uppflyttad under sommaren. Efter flera år i ÖSK:s akademi, där de fick den utveckling och de förutsättningar som behövdes, var de en dag redo för spel på Sveriges högsta nivå. Vi träffade spelarna för en kort pratstund under deras ledighet.

”Det finns en tydlig struktur för att utveckla individen.”
– ÖSK:s akademi har en träningsmiljö som jag tycker håller en bra nivå. Det finns en tydlig struktur både vad gäller att utveckla individen och hur vi som lag skulle utvecklas. Det finns även ett fokus kring belastningen hos var och en så man minskade risken för skador och fick så bra träningsveckor som möjligt, säger Helmer Andersson.

– Man sågs en halvtimme innan träningarna för att kunna prata med kompisar och tänka på lite annat, ibland kunde man även få ett möte med tränarna där man med hjälp av Spiideo (videoverktyg) tittade på saker som man gjort bra eller dåligt under träning. Sen startade föraktiveringen med foam rollers och stretching för att kunna få ut så mycket som möjligt av träningstiden, säger Niclas Bergmark när han ska beskriva ett träningsupplägg.

– Jag tycker även att tiden innan man hamnade i ÖSK:s akademi var bra då det fanns ett fint samarbete mellan ÖSK Ungdom och ÖSK Fotboll vilket gjorde steget, att gå från ungdomsspelare till en akademi mycket enklare, flikar Helmer in med.

ÖSK:s akademi håller till på Behrn Arena, vilket Niclas och Helmer menar har gett stora fördelar och förutsättningar för att lyckas.
– Vi tränar på Behrn Arena där man får ha kvar sina skor och benskydd på arenan istället för att släpa grejerna fram och tillbaka. I P19 har man även ett eget omklädningsrum där du har din plats med dina saker. Träningskläder blir tvättade och du får tillgång till handduk och schampo vilket gör det enkelt för dig att duscha på arenan utan att ha med mycket packning. Det gör att du kan ta dig direkt från skolan till träning, berättar Niclas och fortsätter:

– Hemmamatcherna spelas ju på Behrn Arena och där har du redan allting du behöver så du kan bara slappna av och få en bra lagsammanhållning vilket är bra då man spenderar mycket tid med lagkamraterna. Till bortamatcherna åker man alltid buss och får mat på dit och tillbaka vägen. Under bussresan får man också enklare mellanmål som risifrutti och mackor. Klubben packar ner allting och det enda du behöver tänka på är skor och benskydd samt fokus på matchen.

– Du får dessutom tillgång till ett gymkort på ÖKK. Varje lag i akademin har en fystränare som kan hjälpa dig med träningsupplägg och rehab om du skulle råka ut för en skada, det finns många tränare runt om dig som faktiskt bryr sig, menar Niclas.

Helmer instämmer och fyller i:
– Att kunna bedriva fotbollsträningen på Behrn Arena har såklart varit otroligt bra och man kan absolut inte klaga på det. När man inte kunde vara med på plan pga. skadebekymmer så fanns ett grymt komplement i ÖKK där man kunde bedriva sin rehab. Att även kunna ha videosystemet Spiideo på arenan har såklart underlättat träningen. Man har lättare kunnat analysera både matcher och träning på ett effektivt sätt vilket är väldigt utvecklande, tycker Helmer.

– Alla spelare får tillgång till ett Spiideo-konto där varje träning spelas in som du i efterhand kan kolla på, nämner Niclas. Jag har tagit mycket hjälp av den appen då man kan lägga in ”taggar” som jag senare kan gå igenom med tränarna. Både bra saker men även saker jag skulle kunna utveckla och göra bättre. Nu i A-truppen brukar jag sitta minst en gång i veckan med tränaren Daniel Bäckström och gå igenom klipp. Under tiden i akademin så brukade jag göra detsamma med P19-tränaren Rickard Torstensson. Det har gjort att jag utvecklats enormt mycket som fotbollsspelare.

Spelarna berättar att under tiden i akademin så har de fått jobba med väldigt kompetenta tränare som de skapat en bra relation till.
– De var duktiga på att skaffa en bra relation vid sidan av planen. Tränarna såg inte bara en som fotbollsspelare, de försökte få en helhetsbild av hur man är som person. Jag tror att detta underlättade både för mig och tränarna när man får en bra relation även utanför fotbollen, berättar Helmer.

– Alla tränare bryr sig om dig och har en bra relation med alla spelare. Om du vill ha hjälp med något speciellt så kommer tränarna sätta sig ner med dig och göra upp en plan för att nå målet. Tränarna har även förståelse för din skolgång. Om du har mycket i skolan så prioriterar man det först. Om du haft jobbiga skolträningar så anpassas träningen till dig om du skulle känna dig sliten, säger Niclas.

– Det fanns ett bra tänk om hur man skulle få ihop studierna. Kopplingen till skolan funkar väldigt bra, det fanns en förståelse och man får god hjälp med att planera träningen så att det går ihop med skolarbetet, menar Helmer.

”Om du alltid ger 100% på varje träning så kommer du få mycket speltid, men det kan skilja hur mycket man får såklart.”
– Ena veckan kan du starta och ena sitta på bänken, det handlar oftast om att du själv har gjort en sämre träningsvecka i de fallen. Det gäller alltså att alltid ge max på träning och aldrig känna dig bekväm eller tro att du är bättre än någon annan, berättar Niclas.

– Matchmiljön genom min tid i akademin har fungerat väldigt bra. Jag tycker att mängden matcher har varit bra och kvalitén på matcherna har varit på en hög nivå. Jag tror att det har varit bra att få möta och konkurrera med de bästa lagen och spelarna i Ungdomsallsvenskan, säger Helmer.

– Det märks att man får belöning för sin utveckling. Du får chansen i P17 om du gjort det bra i P16 och även i P19 om du gjort det bra i P17. Man ska känna att varje tillfälle är ett bra sätt att kunna utvecklas på och inte känna sig ledsen eller besviken om du har spelat två matcher med P17 och sedan får kliva ner till P16 igen. Själv hade jag spelat med P19 i ett halvår och tränat med a-laget ett antal gånger och sedan gick jag ner och spelade Gothia Cup med P17, säger Niclas och berättar vidare:

– Jag såg det som ett träningstillfälle och gjorde mitt bästa. Utfallet blev senare att jag fick ett kontrakt med A-laget och tillhörde A-truppen på heltid ungefär två månader efter Gothia Cup med P17. A-lagstränarna har bra kontakt med akademitränarna och de har möten där de sammanfattar och går igenom både lagen och spelarens utveckling, avslutar Niclas.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908