Det var en stor fröjd att se laget Örebro SK spela fotboll i lördags

Foto: Bildbyrån / Johan Bernström

Jag gör något jag sällan gör, jag börjar med lite siffror. Inför matchen mot AFC hade Örebro SK gjort 32 mål. Av dem hade Carlos Strandberg gjort 11 och Filip Rogic 8. Den dynamiske duon hade alltså fram till i lördags stått för 19 av Örebros 32 mål. Till och med för en matematisk anfallet som undertecknad betyder det en sak. En väldig massa mål har försvunnit. Men samtidigt är det vad de gjort, försvunnit. Dags för det eminenta lagbygget Örebro att briljera. Pang! Pang! Pang! Tre mål, tre målskyttar. Det finns ett liv efter Strandberg och Rogic.

Jag tänker på VM 2006 ohälsosamt ofta. Jag kan förlora mig i välsignade tv-bilder från Italiens resa mot VM-guldet i timmar. Veckorna före mästerskapet skulle dra igång vevades den stora skandalen Calciopoli upp inför öppen ridå. Italien var fotbolls-världens bottenskrap. Det talades till och med om att laget borde stanna hemma och inte resa till Tyskland och skämma ut sig.

Efter finalen mot Frankrike satt Gennaro Gattuso i kalsongerna i direktsänd teve och konstaterade: ”Utan den där skandalen hade vi aldrig vunnit VM. Det svetsade samman oss.”

Gattuso är, för att uttrycka det milt, en ganska begränsad fotbollsspelare.

Marco Materazzi är om möjligt ännu mer begränsad.

Materazzi är en gangster.

Men han är också världsmästare i fotboll.

Liksom Fabio Grosso och Vicenzo Iaquinta.

Messi har aldrig vunnit VM. Inte C.Ronaldo heller.

Vad jag vill säga med detta? Mer än att påminna er om Italiens VM-guld? Att LAGET alltid är starkare ihop än de allra mest glimrande spelarna är var för sig.

Därför kan ett LAG (och jag tänker i fortsättningen bryta mot god grammatisk sed under resten av krönikan och skriva LAG med stora bokstäver) som Örebro SK fortsätta leverera trots att man tappat två suveräna stjärnor som Strandberg och Rogic.

Det var en sann fröjd att se den alltid lite timide Johan Bertilsson nästan be om ursäkt för att han gjorde mål. Det var fint att få se Jake Larsson stå iskall och suverän vid straffpunkten och det är ALLTID ett sant och episkt nöje att se Martin Broberg spela fotboll.

Därför vinner Örebro med 3-1. Därför att LAGET alltid är större och starkare än enskilda spelare.

Det var en stor fröjd att se LAGET Örebro SK spela fotboll i lördags. Den kollektiva styrkan och gnistan i den styrkan kändes verkligen.

Jag satte ÖSK sjua i tabellen inför säsongen och fick ta emot en hel del hånskratt och uppgivna suckar. Jag är van. Det är lugnt. Man kan underskatta mig. Men underskatta aldrig LAGET Örebro SK.

Nu väntar ett uppehåll för landskamper och EM-kval. Som ett saligt kvitto på att Örebro SK är Sveriges mest familjära och innerliga fotbollsförening var det även väldigt vackert att se barnen till både tränare och spelare vara med och fira segern framför fansen.

Med det skrivet vill jag verkligen önska både Carlos Strandberg och Filip Rogic ett innerligt, solidariskt och varmhjärtat lycka till i deras nya respektive äventyr som ska ta sin början.

Marcus Birro.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908