Marcus Birro: "Det är som att man nästan kan höra pjäserna flyttas runt"

Foto: Mikael Sundberg / msun.se

Jag messade med Oscar Jansson efter matchen mot Kalmar FF. Han beskrev exakt den frustration som jag tror många fans känner när man ser ÖSK spela just nu: ”Det är små, små saker som gör att vi inte tar 3 poäng just nu. Lite mer cyniskt från alla så blir vi jobbiga att möta framöver.”

Exakt så.

Det finns en uttalad plan, en suverän tanke med väldigt mycket av det ÖSK gör.

Det som kanske saknas är det inte särskilt vackert klingande cyniska spelet, precis det Jansson nämner i sitt sms, lite strategiskt fulspel emellanåt, lite blinda krigar-hjärtan, lite långsamt rullande boll i försvarslinjen, fördröjningar vid hörnor och frisparkar, allt det där som retar motståndarna och som i Italien benämns som ”furbo.”

Just nu känns ÖSK som ett vackert pussel som saknar sista biten. Eller den finns där. Vi ser att den finns men ingen lägger den där den ska ligga.

Dessutom måste lagets första halvlekar bli bättre. I början av andra halvlek mot Kalmar FF spelade laget bitvis suverän fotboll och det var väl bara (annars alltid sympatiske) Kalmars Magnus Pehrsson som efter matchen konstaterade att hans lag var överlägset…

ÖSK har Sveriges vassaste tränarteam. Jag sade det i vintras redan och jag säger det igen. Jag arbetar med fotboll på olika plattformar på en daglig basis och har så gjort i över tio år.

Jag har sett och läst det mesta. Men att lyssna till Axel Kjäll på presskonferensen efter en match är som att få en lektion varje gång. Karln ser fotboll på ett närmast unikt sätt. Han är suveränt kunnig och har dessutom förmågan att formulera det han ser och det han känner.

Hans återhållna frustration efter matchen mot Kalmar skvallrar om att det finns ett åskoväder av lust att börja plocka trepoängare framöver. Det är så att man nästan kan höra pjäserna flyttas runt i det gröna fältets schack inne i hans huvud…

Han är exakt rätt tränare för detta ÖSK.

Med detta skrivet behöver laget återskapa spelet från matchen mot AIK. Där tog laget, både enskilt spelare för spelare, och som kollektiv flera kliv framåt och upp. Den känslan måste återskapas varje halvlek, varje match, varje minut av varje match.

Innan jag började arbeta med ÖSK fick jag höra att lagets fans var gnälliga jävlar utan passion eller patos. Herregud vad fel de hade. Att stötta sitt lag i medgång kan vem som helst göra. Det är det enklaste som finns men att fortsätta att komma och stötta sitt lag när det går trögt är det som skiljer agnarna från vetet. I början av andra halvlek var det (precis som Kjäll sade på presskonferensen efter matchen) supportrarna som sjöng fram ÖSK till 1-0.

Hela Sverige minns Örebros match mot Hammarby förra året. Ett horribelt domslut förändrade hela säsongen.

På söndag kommer Bajen till Örebro och jag hoppas varenda passionerade örebroare tar sig till arenan för att stötta laget.

Ta chansen att visa solidaritet med ditt hjärtas lag.

Jag lovar dig helhjärtat att de behöver dig.

För Sportklubben,
Marcus Birro

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908