ÖSK-spelare uttagna till P17-EM

Foto: Simon Hastegård/Bildbyrån

ÖSK-spelarna Dennis Collander och Niclas Bergmark är båda uttagna till EM-slutspelet som avgörs på Irland den 3–19 maj. Läs här vad de har att säga om turneringen.

P17-landslagets förbundskapten Christofer Augustsson har tagit ut 20 spelare som nästa vecka åker för att representera Sverige i den 18:e upplagan av UEFA European Under-17 Championship.

Två av dessa är Dennis Collander och Niclas Bergmark. De båda har gjort flertalet landskamper sedan tidigare. Dennis har avverkat 20 blågula matcher, varav flera som lagkapten, medan Niclas har gjort 17 framträdanden enligt Svenska Fotbollsförbundets statistik.

Dennis kom till ÖSK i vintras och skrev direkt på ett A-lagskontrakt. Den allsvenska debuten har ännu inte kommit men framtiden ser ljus ut för mittfältaren. Att få spela EM ser han fram emot.

– Det ska bli spännande, verkligen. Vi vet att det kommer bli roliga och tuffa matcher, men att det också finns mycket att vinna, vi är underdogs. Det kommer kännas stort med en sådan här turnering, varje gång man spelar en landskamp är det en speciell känsla, säger Dennis.

Niclas skrev på ett ungdomskontrakt med ÖSK under hösten 2018 och har sedan dess huserat i klubbens akademiverksamhet, men också deltagit på flera A-lagsträningar och träningsmatcher.

– Det känns bra. Vi har hamnat i en svår grupp men vi har allt att vinna. Vi hoppas på att gå vidare. Min form är bra, det har känts bra på träningarna och jag kände att jag fick mycket beröm i senaste matchen mot Djurgården (P19 Allsvenskan Norra). Det spelar ingen roll om det är EM eller en träningsmatch, det är alltid en ära att representera landslaget. Sen är det såklart en extra känsla av att det faktiskt är EM som gäller nu, säger Niclas.

Precis som spelarna nämner är det en tuff grupp som Sverige hamnat i:

  • Grupp A: Belgien, Tjeckien, Grekland, Irland
  • Grupp B: England, Frankrike, Nederländerna, Sverige
  • Grupp C: Island, Portugal, Ryssland, Ungern
  • Grupp D: Italien, Spanien, Tyskland, Österrike

EM-slutspelet är också avgörande för vilka länder som går vidare till VM i Brasilien senare i år. Fem platser står på spel. Utöver de fyra semifinalisterna så kommer också de två bästa kvartsfinalisterna som förlorat sina kvartsfinaler mötas i en utslagsmatch om sista VM-biljetten.

– Som lag har vi inte satt upp något mål ännu, men personligen vill jag göra en bra insats och hjälpa laget att komma så långt som möjligt i turneringen, berättar Dennis.

– Jag hoppas få så mycket speltid som möjligt. Det är bara att krossa motståndarna och ta sig vidare liksom, menar Niclas.

Sveriges gruppmatcher spelas som följer: (svensk tid)

  • Fredag 3 maj kl. 18:00 – Nederländerna - Sverige
  • Måndag 6 maj kl. 18:00 – Frankrike - Sverige
  • Torsdag 9 maj kl. 17:30 – Sverige - England

ÖSK Fotboll önskar Dennis, Niclas och hela landslaget stort lycka till under EM!

Text: Oskar Geijersson

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908