Smartare än en guldmedlem?

Till lördagens resa för våra funktionärer och guldmedlemmar satte Erik Wärlegård ihop ett klurigt ÖSK-quiz och blev mer eller mindre lynchad i bussen pga svårighetsgraden. Det satt dock en hel del ÖSK-kunskap på bussen och vinnarparet Per-Åke och Philip Sörman kammade hem förstapriset med 24 poäng av 40 möjliga. Nu har du chansen att tävla – är du mer ÖSK-smart än guldmedlemmarna? Stäng av din smartphone och besvara frågorna nedan och maila dem till fotboll@oskfotboll.se. Då har du chansen att vinna matchbiljetter till torsdagens match mot AFC Eskilstuna.

1. Två stora ÖSK-spelare har blivit värvade till italienska storklubben AS Roma, vilka?
1 poäng för ett rätt svar, 3 poäng för bägge.

2. I allsvenskan och superettan finns det en hel personer som representerat ÖSK som numera jobbar/spelar (aktiva nu alltså) i andra klubbar. Vi söker personer i följande klubbar:
(En poäng per rätt svar, max 6 poäng)

  • Östersunds FK
  • Trelleborgs FF:
  • Kalmar FF:
  • AFC Eskilstuna:
  • Örgryte IS:
  • IK Sirius

3. Jag är född 25 januari 1989 och kom till ÖSK på lån under säsongen 2010. Jag spelar främst som yttermittfältare och gick vidare till Kroatien efter sejouren i ÖSK. Jag kommer från samma land som Roger Milla. Vem är jag?
3 poäng för rätt svar.

4. ÖSK:s Nahir Besara ligger på andra plats i den allsvenska poängligan (mål och assist) med 10 mål och 5 assist. Fyra andra spelare har gjort 13-17 poäng, vi söker nu två av dem.
1 poäng för ett rätt svar, 3 poäng för bägge.

5. 1993 spelades ett allsvenskt derby mellan ÖSK och Degerfors för första gången sedan 1966. ÖSK vann matchen med övertygande 4-1. Kuba gjorde 2 mål, Magnus Powell och Mikael Fahlén ett varsitt. Men … hur formerade ÖSK sin 4-backslinje?
En poäng per rätt spelare.

6. Vem är äldst respektive yngst i ÖSK:s a-trupp?
1 poäng för ett rätt svar, 3 poäng för bägge.

7. Två ÖSK-spelare har startat samtliga 23 allsvenska matcher i år. Vilka?
1 poäng för ett rätt svar, 3 poäng för bägge.

8. ÖSK har kvalificerat sig till Europaspel vid 5 tillfällen och har totalt spelat 6 matcher mot internationellt motstånd. Vilka klubbar har man mött?
(1p per rätt svar/klubb)

9. Nordin Gerzic är uppe i 222 allsvenska matcher för ÖSK och skuggar en annan ÖSK:are som gjort 227 allsvenska matcher. Denne ÖSK:are är född 1980, har Ervalla SK som moderklubb och Kubanerna hade en ramsa med ”Say oh ah” följt av efternamnet. Vem är han?
3 poäng för rätt svar.

10. ÖSK-supportrar har en tendens att frossa i spelare som värvats till klubben och inte gjort någon succé. Nu undrar vi från vilket land följande spelare kommer ifrån?
(1p per rätt svar/klubb)

  • Anthony Flood
  • Bertin Samuel ze Ndille
  • Michael Seaton
  • Armend Alimi
  • Bruney Hay Pino
  • Walter Gigena

Maila ditt svar senast imorgon (tisdag) till fotboll@oskfotboll.se.
Kuba ser dig, fuska inte. Lycka till!

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908