Hagges Portugalblogg: "Sova och sen chilla"

Det är sista kvällen på hotellet i Lagos. Tvn står på, en grå rektangel hoppar runt med en text jag gissar betyder ingen signal. Just den bilden har visats dag ut och dag in. Ibland har en film poppat upp och där emellan har lite playstation spelats. Nordin vill ha något på när han ska sova och när jag vaknar på natten och störs av den hoppande gråa rektangeln, så hittar jag inte dosan utan hänger en handduk över tv'n istället.

Lagom när jag ska släcka lampan kommer jag på att jag lovat skriva en sista blogg innan vi åker hem. Suck, jag har inte haft sug att skriva sista dagarna men jag vill ändå stå för vad jag har sagt. Jag tar upp datorn jag redan packat ned i väskan och börjar skriva.

Eftersom jag inte har något speciellt jag ska skriva om så tänkte jag ta några korta anekdoter från lägret och skriva lite kort om dessa.

För några dagar sedan stod jag i matkön med ”Jonis”, Carl Ekstrand-Hamren, ”Sebbe” och Arvid tror jag det var. Kanske även Adam. Jag stod och lade på några kokta morötter och lite brysselkål på tallriken. Någon av dem kommenterade hur äckligt det var med brysselkål varpå jag snabbt replikerade att det kanske inte är det godaste som finns men det är jävligt bra för potensen! (Vilket jag inte har någon aning om det är eller inte men säg inte till dem att jag inte vet det) Alla stod helt tysta och kollade på mig. Carl rynkade lite på ögonbrynen och då förstod jag att de inte förstod vad jag pratade om.
Vet ni inte vad potens betyder? Frågade jag. Nä, det visste dom inte. Men då lös Jonis upp! Jo,nu kom jag på sade han! Det är ju en mattegrej! Uppgivet tog jag ett djupt andetag och andades ut med utblåsta kinder, ni vet sådär man kan göra för att visa vad man känner. En mattegrej, hur fan tänker han nu? Ska brysselkål göra att man lättare kan lösa en mattegrej? Jag försökte läxa upp honom med att potensen inte hade något med matte att göra men tydligen fanns det en sådan där också. Hursomhelst, nu vet de vad potens betyder. Återstår att se om de börjar äta brysselkål eller inte.

Jag börjar bli väldigt trött på ordet omöjligt. Det används mer än ofta av tre spelare i laget. Att man får in ordet i var och varannan mening är tamejfasen sanslöst imponerande. Men snart är nog ordet utbytt mot ett annat. Jag hoppas det i alla fall.
Nu när jag tänker efter så känner jag mig som en gammal gubbe. En sådan sur gubbe som inte har något att göra än att klaga på alla runt omkring. Att bli irriterad för att några killar överanvänder ett ord är nog onödigt, det är väl en bagatell. Men fan, jag orkar snart inte höra det mer.

På tal om ord man inte förstår. De unga killarna använder då och då ord som jag inte vet vad det betyder. Men jag har inte frågat vad de betyder, jag tror inte att jag vill veta.

Vi har alla fått var sin lagkamrat att presentera under lägret. En återkommande aktivitet som de yngre har som sina favorithobbys är att ”chilla”. Nu senast beskrev någon av de sin drömdag. Den skulle avslutas på detta sätt, ”och sen skulle jag åka hem och sova sen chilla lite”.

När han sedan fortsatte att prata fastnade min hjärna vid den meningen. Hem och sova sen chilla lite? Jag har svårt att förstå den. Jag tänkte skriva omöjligt men vägrar att använda det ordet av principskäl. Fan nu gjorde jag ju det ändå, men ni får tänka att jag inte gjorde det. Chilla trodde jag betyder att man bara umgås med vänner utan att göra något speciellt? Ska man åka hem och sova och sen Chilla? Fan nu snurrade jag in mig i något som jag bara borde släppa, så jag väljer att göra det.
Tycker fortfarande att det är en idiotisk mening.

Häromdagen hade jag lite tid över och satt i rummet och spelade på Nordins Playstation. Lorentzson kommer in pratar en kort stund och går därefter ut igen. Senare när jag kommer tillbaka till rummet från middagen känner jag att det är något i rummet som luktar riktigt illa. Jag tar ut fotbollskorna och ställer de på balkongen eftersom jag tror att det är dessa som luktar surt. Men efter ett besök hos grannarna Oscar och Almebäck så känner jag att det luktar ännu mer! Efter lite städande och letande hittar jag en tallrik med ostar och marmelad i garderoben. Lorentzson den jäveln! Jag ska ge igen när han minst anar det! Vad sägs som att gömma en mögelost under sätet på hans nya golf?

Idag vid middagen satt Nordin och Nahir och kollade på Hammarby mot HJK Helsingfors varpå Nordin säger, Det där var väl HJK:s nya mittfältare Kofi Annan? Jag och Nahir brister ut i gapskratt och säger att vi tror han nog inte spelar fotboll. Det visade sig att en spelare i HJK hette Kofi någonting och en i Hammarby hette någonting Annan. Och att någon fotbollssite hade rubriken Kofi möter Annan. Rubriksättare sitter nog ofta och fnissar åt sina rubriker. Låt mig inte ens nämna (orienteraren?) Simone Luder och rubrikerna de valt där.

Tog ett dopp i havet idag, svinkallt!

Ser fortfarande suddigt efter att ha simmat i poolen efter träningen i förmiddags. Mina ögon har svårt för klor.

Maic hinner knappt öppna munnen innan alla skrattar, oavsett vad han säger.

God natt kära Öskare!

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908