Alfred Ajdarevic skriver långtidskontrakt med ÖSK

18-årige Alfred Ajdarevic är klar för ÖSK. Den unge mittfältaren har imponerat stort under sitt provspel. Så stort att han idag skrev på ett långtidskontrakt som sträcker sig över säsongen 2021.
– Alfred kommer träna och tillhöra a-truppen från dag ett. Det ska bli superkul att följa honom under de kommande åren, säger Magnus Sköldmark.

Alfred är yttermittfältare och har sina främsta styrkor i offensiven. Han är teknisk, duktig en mot en och besitter en bra blick för spelet. Äpplet faller inte så långt från trädet lär en vis person ha sagt. Astrit och Alfreds pappa Agim var en fruktad målskytt i Falkenbergs FF och spelade toppfotboll i Jugoslavien innan kriget bröt ut.

– Alfred är fortfarande ung och behöver bättra på sin fysik, men vi ser redan nu egenskaper hos honom som ska bli superkul att följa och förädla. Jag är väldigt glad för det varma förtroende och den dialog som vi haft med familjen Ajdarevic, fortsätter Sköldmark.

Alfred har alltså skrivit på ett kontrakt som sträcker sig över säsongen 2021 och förenas nu i ÖSK med storebror Astrit.

– Jag är jätteglad och ser verkligen fram emot att få spela i ÖSK. Det är det här man tränat för varje dag. Att bli en så bra fotbollsspelare som möjligt, säger Alfred Ajdarevic.

Bröderna Ajdarevic i samma klubb. Hade du det på känn?
– Vi har alltid trott på varandra och alltid trott att vi en dag kommer spela med varandra. Vi förstår varandra på och utanför planen. Vi vet hur vi spelar ihop och kommunicerar bra med varandra. Vi är bröder helt enkelt (skratt)

Kan du övertala brorsan att stanna i stan nu då?
– Haha, det vet man aldrig (skratt). Jag vill verkligen att han ska stanna, men det är så klart upp till honom. Vi får se vad som händer.

Du har säkert pratat en hel del med både Alexander Axén och Axel Kjäll under provspelet. Hur är dom som tränare?
– De är väldigt öppna. Jag kan vara mig själv om jag säger så. Det finns tränare som inte har så bra kommunikation och relation med spelarna, men Axel och Axén är verkligen inte så. Jag är mycket tacksam och stolt över att de vill satsa på mig.

Vågade du hoppas på ett a-lagskontrakt när du var på väg hit för ett provspel?
– Det är klart man satsade på att spela till sig ett kontrakt. Allt handlar om att lägga ner ett hårt jobb. Jag har gett 100% på träningar och försökt att bidra med det jag kan i de matcher jag spelat.

Vad hoppas du få ut av hösten? Drömmer du om allsvensk debut?
– Jag är en person som alltid vill utvecklas och bli den bästa jag kan bli. Jag har den mentaliteten och det är något som driver mig framåt. Jag kommer fortsätta att sträva högt och träna hårt varje dag, sen får vi se hur långt det räcker. Det är upp till tränarna att avgöra, men självklart hoppas jag och drömmer om det.

Spelarfakta:
Alfred Ajdarevic
Position: Yttermittfältare
Född: 20 juni 1998
Moderklubb: Falkenbergs FF
Bästa fot: vänster

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908