Motståndarkollen på J-Södra: ”Har ett väldigt bra kollektiv”

Tobias Nilsson i bakgrunden. Då i ÖSK, nu i Jönköpings Södra.

Ikväll kliver ÖSK in i den tredje Allsvenska omgången och där väntar hemmamatch mot Jönköpings Södra. Det nyuppflyttade motståndet har öppnat säsongen piggt, via två raka vinster och en fjärdeplats. Med i laget finns den gamla ÖSK-mittfältaren Tobias Nilsson, som ser fram emot återkomsten på Behrn Arena.

Säsongen har öppnat i en imponerande stil för Jönköpings Södra. Nykomlingen har så här långt gjort rent hus och besegrat såväl Kalmar som Malmö FF, med den senaste triumfen hemma på ett utsålt Stadsparksvallen. Vad är då förklaringen till J-Södras starka framfart?

– Vi förbereder oss inför varje match för att vinna den, följer våra principer och vårt spel. De två inledande matcherna har gått vår väg och nu är det fullt fokus för att vinna mot ÖSK, förklarar Tobias Nilsson.

För svartvita själar är mittfältaren ett bekant namn. Under säsongen 2013 var ”Tobbe” nämligen med och spelade upp ÖSK till Allsvenskan, via en andraplats i Superettan. Sedan förra säsongen är J-Södra 30-åringens nya klubbadress och tiden i Jönköping har hittills varit lyckad. En urstark fjolårssäsong slutade med säkrad uppflyttning till Allsvenskan, något som laget strävat efter under många år.

– Vi hade ett fantastiskt 2015, men det gick också väldigt bra för Södra hösten och sommaren innan. Det var en resa som började där tycker jag och det fick vi kröna med att ta steget upp förra året. Det var en härlig känsla med en hel stad som slöt sig samman. Vi har ett lag och en organisation som jobbat hårt för att det ska gå vägen, då är det en stor glädje för både fans och spelare när det slår in, berättar ”Tobbe” och pekar ut lagets spelmässiga styrkor.

– Vi jobbar hårt för varandra. Det är egentligen det som jag tycker är vår styrka, att vi är samspelta och har ett väldigt bra kollektiv. Sen har vi fått in lite spets som varit effektiv både förra året och nu i år.

”Måste ha koll på ÖSK:s offensiva kraft”
Succén i Superettan förra året gör att J-Södra denna säsong huserar i Allsvenskan och nu väntar match mot ÖSK. För Tobias blir mötet speciellt, inte minst då han fortfarande har sin flickvän kvar i Örebro. Dessutom umgås han fortfarande flitigt med flera spelare ur ÖSK-truppen och att komma tillbaka till staden finner han alltid lika härligt.

– Jag tillbringade ett år där som jag tyckte var lyckat och jag kom in väldigt bra i både laget och staden. Jag är i Örebro ganska ofta och det blir självklart väldigt roligt att komma tillbaka dit och spela fotboll. Sen har man ju en annan tröja på sig, men det blir kul att få komma hem och det blir kul att spela mot vänner och mot en publik som jag gillar, resonerar ”Tobbe”.

Förberedelserna inför matchen ser för hans J-Södras del ut om vanligt. Det innebär att laget lägger grunderna för att genomföra en bra insats, för att därefter kunna blicka vidare på nästkommande omgång. Fokus för nykomlingen är här och nu och ”Tobbe” seglar inte iväg med tankarna, trots den fina säsongsstarten. Inför sin återkomst på Behrn Arena vet mittfältaren vad ÖSK kommer att bli för typ av uppgift.

– De har väldigt skickliga spelare som kan göra det lilla extra. Det gäller att vi håller oss kompakta och håller kollektivet, sen ska vi nog kunna straffa dem på vårt sätt. Men självklart måste vi ha koll på deras offensiva kraft.

Fakta Jönköpings Södra:
Position i tabellen: 4
Senast spelade match: MFF hemma, vinst med 3-2
Formkurvan: Två raka vinster
Bästa målskytt: Pawel Cibicki, 3 mål

Text: Hannes Feldin

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908