Möt Jasmin Benca som är nominerad till ÖSK:s styrelse

Jasmin Benca är nominerad av valberedningen inför årsstämman den 10 mars till att sitta med i ÖSK:s styrelse. Vi ringde upp honom för att höra lite mer om honom och vad han hoppas kunna bidra med.

Hur känns det att bli nominerad?
– Det känns fantastisk roligt. För mig är det symboliskt över att det är nya tider och nya perspektiv som krävs med tanke på allt som händer i både Sverige och i omvärlden. Med tanke på mitt arbete som integrationskoordinator på Örebro Läns Idrottsförbund känns det naturligt att tacka ja till detta uppdrag. Givet min bakgrund då jag själv har gjort resan att komma till ett nytt land och vet hur mycket idrotten kan tillföra till en individ i den situationen. Det är en dörröppnare in i samhället.

Berätta om dig själv.
Född i Bosnien och kom till Sverige när jag var elva år. Uppvuxen i Örebros förorter, Oxhagen och Markbacken. Har utbildat mig på Örebro Universitet inom media och kommunikation. Jag är en fotbollsfanatiker och har ett stort hjärta för idrotten generellt samt för samhällsfrågor. Som person tycker jag att det är viktigt att man är öppensinnad och ödmjuk. Jag brukar kalla mig för en positiv realist, som Lars Lagerbäck, säger Jasmin och skrattar.

Hur ser din ÖSK-historia ut?
– För mig var idrotten en dörröppnare och det var ÖSK Ungdom som blev min väg in. Min tid i ÖSK Ungdom inleddes när jag började att träna ett lag runt år 2011-2012. Sedan jobbade jag även med andra saker inom klubben, allt i från att vara fotbollsinstruktör till att vara projektledare för olika event.

Vrider vi tillbaka klockan till hösten 2001 på gamla Eyravallen var det första gången som jag kom i kontakt med Örebro Sportklubb. ÖSK-AIK var första matchen jag var och tittade på. Den matchen får mig att tänka mycket på Anders Karlsson. Det som hände med Anders har tagit hårt på mig och jag minns tillbaka till min första tid när han vaktade ÖSK:s mål.

Vad hoppas du kunna bidra med?
– Fotbollen är en speciell idrott och det kan svänga fort. Det viktigaste är att alla vi som är med och hjälper till har förtroende för varandra. Att tro på det vi gör och se till vad det kan leda till långsiktigt. För mig känns det tryggt när man ser till all kompetens som finns. Jag tvekar inte en sekund på att vi har ljusa år framför oss.

Det jag tänker lägga ner krut på är att försöka använda idrotten, i det här fallet ÖSK:s varumärke, för att motarbeta de sociala spänningarna som finns i vårt samhälle idag, att skapa en positiv miljö och förhoppningsvis få med fler folk på tåget.

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908