Upprop från Kubanerna: "ÖSK för alla"

Kubanerna har stått för glädje, kärlek och samhörighet ända sedan föreningen startade 2002. Det finaste med fotbollen är inte dom elva svartvita som springer runt på planen, även om det är grundpelaren i allt som vi gör. Det finaste med fotbollen är att den bygger broar. I våra supporterled är alla jämställda – där spelar inte kön, etnicitet, politisk uppfattning eller inkomst någon roll.

Jag som ordförande kan med stolthet säga att jag genom fotbollen funnit extremt många vänner, som jag utan fotbollen med största sannolikhet aldrig hade träffat.
Vänner som spänner sig från barn i 10-årsåldern till gubbarna och tanterna som suttit på samma stol på vallen sedan högertrafiksomläggningen. Vänner med olika etniciteter, religiösa övertygelser, sexuella läggningar, sysselsättningar och politiska uppfattningar.

Det jag försöker få fram är att fotbollen bygger broar. Som ordförande är det min skyldighet att vi som förening är det bästa som vi kan vara och framförallt att vi lever upp till dom värdeord som vi vill att alla medlemmar ska leva upp till.

Därför har vi i år bestämt att göra en insats för integrationen i samhället.
När det kommer stora mängder nya människor till en stad som Örebro så tydliggörs bristen på bra ställen att träffa människor, hitta ett sammanhang och skapa nya kontakter.

Därför kommer vi tillsammans med privata initiativtagare att se till att så många ensamkommande flyktingbarn som möjligt får möjligheten att gå och se ÖSK spela match under 2016. Vi försöker, tillsammans med kommunen, nu hitta ett bra sätt för hur vi ska lösa detta i praktiken och har goda förhoppningar att ha detta klart under februari månad.

Vi vill att så många som möjligt ska ha möjligheten att få gå på fotbollen för att bygga broar. Därför sträcker vi nu ut handen till medlemmar, sponsorer och alla som tycker att detta är ett initiativ som man vill stötta.

Alla ekonomiska bidrag är mer än välkomna och sätts in på:
Swish: 123 122 5473
BG: 5414-9356
Märkning: Fotboll för alla

Med vänlig hälsning
Konrad Sööder
Ordförande Kubanerna

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908