Intervju med Wärlegård i Handelsstaden

Innan jul släpptes ett nytt nummer av den uppskattade tidskriften Handelsstaden. I tidningen intervjuas Erik Wärlegård av Dixie Ericson om satsningen på Västra Stå och om hans olika roller i gränslandet mellan fotbollsklubb och supporterskap. Tidningen delas ut gratis på ett antal platser i och runt Örebro, väl värd sin läsning.

Supporterskapet är en social gemenskap. Man träffar människor man aldrig någonsin skulle ha träffat. ÖSKTV:s programledare Erik Wärlegård kommunicerar en genomtänkt syn på supporterlivet. Han vill skapa närhet mellan supportrarna och klubben, och fylla på Västra Stå med ÖSK-passion.
– Jag har vänner som jag inte hade umgåtts med om det inte vore för fotbollen. Det breda spektrat av folk som träffas kring ett lag är unikt på många sätt. Jag har en kyrklig uppväxt, jag skulle säga att den påminner om supporterskapet. Engagemanget finns där och man kan enas omkring någonting.

Erik Wärlegård tillstår att klubbkärleken kan bli nästan absurd. En ibland inte särskilt sund passion som får underliga saker att hända. Han förstår att det är svårt att förklara för människor som inte lever det livet. Precis som många andra supportrar har han ett favoritlag i Premier League.
– Men det går inte att jämföra. Den lokala förankringen, vänskapen, gemenskapen kring ÖSK med människorna som man lever med. Det är liksom ÖSK för mig.

Erik har följt en klassisk väg in i svartvitt. Ett fadersarv kan man säga. Pappa Lennart hade årskort på Eyravallen och årskort till hockeyn. Då och då gick Erik också på bandy. Det var Örebroidrotten som gällde i pojkåren och han spelade fotboll för ÖSK. Men han slutade i laget när det blev för mycket elitsatsning. Han höll på med musik och en del annat.

När Kubanerna såg dagens ljus i början på 2000-talet var det en sorts uppenbarelse där han kunde få utlopp för sitt engagemang och sin kreativitet.
– Det kliade i fingrarna, man ville göra någonting för klubben som man kände för.
Det hände inte mycket på läktarna runt millennieskiftet, konstaterar han. Men förändringstempot har ökat under hans tid.
Nu är Erik Wärlegård mitt inne i en omorganisation i ÖSK där han är anställd. Rätt man på rätt plats. Han är en av eldsjälarna bakom klubbtidningen Sportklubben och han har gått från klarhet till klarhet som programledare i ÖSK TV.
– Det är fortfarande inte skrivet i sten allting. Men tanken är att jag ska bli kommunikationsansvarig på ÖSK.

Samarbetet är igång med den nya partnern Lagardère. En säljare är redan plats på kansliet och rekryteringen pågår. Han tycker att det känns helt naturligt. I år har det hänt extremt mycket i ÖSK. Det är de sociala medierna och webben som är Eriks spelplan. Där finns både det redaktionella skrivandet och alltmer av tv-sändningarna. Han har ett försteg i att han kan uppträda i supporterrollen och ställa frågor som han i och för sig själv vet svaret på.
– Min tanke är att öppna upp! Jag vet ju vad man som supporter förväntar sig och vill ha. Supportrarna vill känna närhet till klubben och att vi inte väjer för tuffa och svåra frågor. Många är redan förväntansfulla inför säsongen. Det kommer hela tiden synpunkter på nyförvärv.

Han vill inte bara skapa en öppenhet utan också en direkthet i tilltalet utåt. Att vara på alerten och fånga upp frågorna och funderingarna. Att inte rädas kritik.
– Märker vi att det finns en opinion i en fråga. Eller märker vi att något är en het potatis på olika forum. Då ställer vi frågan till den som saken berör. Det kan vara tränaren Alexander Axén när det gäller sportsliga frågor. Det kan vara organisationsgrejer med vår vd Simon Åström.
De olika medierna är under ständig utveckling och kräver utveckling av anpassade strategier.
– Vi har till exempel Instagram där en ung målgrupp hänger. Vi har Twitter som är lite mer för nyhetstörstande akademiker, om man nu ska generalisera lite.

Visionen är att ÖSK ska skapa en fotbollsupplevelse som man vill tala om. Det sportsliga, resultatet, är så klart det centrala. Men otaliga undersökningar visar att stämningen är en nyckelfaktor för att få en helgjuten positiv matchupplevelse

Kubanerna har funnits i nästan femton år.
– Jag var med när det startade. Då var det vanligt i allsvenska klubbar att man hade en supporterklubb som många knöt an till. Under de här åren har det utvecklats många små nischade grupper. Det är svårare att få in alla under samma paraply.
– Vi har sagt internt att vi vill göra något med Västra Stå. Det skulle vara kul. Klacken har gjort ett grymt jobb men det är ett generationsskifte på gång. Det har blivit lite färre i klacken. Tittar man på bilder från 2010 kontra 2015 är det skillnad.
Därför satsar ÖSK nu på Västra Stå.
– En tidig kampanj där vi säger att klacken inte bara är till för en viss målgrupp utan att vi vill att alla ska få plats där. Alltifrån tonåringar till pensionärer. Vi tror att mångfalden och möten över generationsgränser ökar trivseln. Det är anledningen till att vi vill väcka liv i stämningen. Vi skickar en tydlig passning till Örebropubliken. Stödet kan vara av en helt avgörande betydelse, när det står och väger, hälsar tränare Alexander Axén i ett medskick på hemsidan.
Erik hänvisar till en stekhet referenspunkt i ÖSK:s fotbollshistoria. I april 2003 gästade Djurgården Behrn Arena.
– Kim Källström sköt avsiktligt och osportsligt en fripark på Paul Oyuga som med ryggen mot bollen var på väg att inta rätt avstånd till bollen. Domaren uppfattade inte situationen riktigt. Oyuga blev varnad och utvisad. Vi spelar med en man mindre och vi gör 1-0. Det är bara oväsen på hela Eyravallen. Publiken är som tokig.

Den där känslan lever i honom än. Djurgården förmådde inte kvittera. Publiktrycket var en brant uppförsbacke för bortalaget. Matchen slutade 1-0 till ÖSK.
– Vi vill göra publiken delaktig och mer högljudd. Och vi vill börja med Västra Stå. Vi vill få igång trycket därifrån. Det är en viktig utmaning för ÖSK.

En minoritet av fotbollssupportrar skapar problem. I dag till övervägande del utanför arenorna.
– Det finns problem i alla klubbar. Men vi kan som klubb vara ett föredöme och jobba med de positiva krafterna. Föra en bra dialog med Kubanerna men även med de subgrupper som finns. Vi ska vara supertydliga med vad vi står för och vad vi vill. Om supportrarna ser att vi lyssnar och är närvarande, då tror jag att vi tillsammans formar en positiv kultur som är ansvarstagande.

Text: Dixie Ericson

Handelsstaden ges ut av HKM
Gilla Totally Örebro på Facebook

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908