Jansson: "Vi vet att vi kan, vi har visat det mot både Malmö och Elfsborg"

Oscar Jansson ser fram emot söndagens cupfinal och möjligheten att få vinna en titel. Vi tog ett snack med honom för att höra hans tankar inför söndagens match.

Cupfinal mot IFK Göteborg på söndag. Berätta om dina känslor inför matchen.
– Otroligt roligt att vara i final. Det är sånna här matcher man drömmer om att få spela. Det är allas dröm att få stå högst upp på pallen, och förhoppningsvis får vi göra det på söndag!

Är det svårt att ställa om från matchladdning till en Allsvensk match till en cupfinal?
– Nja, jag har egentligen inte känt någon större skillnad i veckan. Men på lördagkväll kommer man absolut känna lite pirr i magen innan man går och lägger sig!

Hur ska ni plocka fram känslorna och spelet från Elfsborg och MFF i cupen?
– Jag tror att det är viktigt att vi går in med en riktigt bra sammanhållning. Det är då vi är som bäst. Men jag har känt i veckan att alla vill verkligen göra någonting stort på söndag. Träningarna har sett riktigt bra ut, så det gäller bara att vi plockar fram det där lilla extra på söndag.

Det verkar bli ett fullsatt Gamla Ullevi. Hur kommer det vara?
– Fantastiskt! Som jag sa så är det precis sånna här matcher man vill spela. Och jag är helt säker på att inramningen kommer vara grym där nere. Det kommer vara som en kokande gryta. Så det gäller bara att vi ser till att svartvitt kommer ut på topp.

På söndag har ni chansen att bli historiska. Tänker man på det?
– Den tanken har väl slagit mig någon gång. Det är klart att det vore väldigt stort i sig, men just att vinna en titel är det största för mig.

Känns det som att ni har pressen på er?
– Det känns det alltid som, jag skulle aldrig kunna spela om jag inte kände det. Så för egen del är det ingen större skillnad på det sättet.

Vad tror du blir avgörande att tänka på i matchen?
– Att vi är tålmodiga och kompakta bakåt. Och sen när vi får våra lägen framåt att vi sätter dit bollen. Vi vet att vi kan, vi har visat det mot både Malmö och Elfsborg i cupen.

Hur är det med egna formen?
– Det känns jättebra. Bra träningar i veckan som sagt. Så nu vill man gärna ha söndag och avspark

Bli pappa och vinna cupen samma år låter väl som en bra plan?
– Haha, jag sa ju innan säsongen att jag skulle göra det här till mitt år, så det låter väldigt bra i mina öron!

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908