Allsvenskans podcast med Robert Åhman Persson

Förstora bilden

Örebro SK har gjort en fantastisk höstsäsong. Lagets form sedan VM-uppehållet kan endast matchas av seriens mästare Malmö FF - och en starkt bidragande orsak till detta är mittfältaren Robert Åhman-Perssons intåg i startelvan. – Örebro värvade mig trots att de visste att mitt knä var halvdåligt, så det är klart att jag är väldigt tacksam för det, säger Åhman-Persson i Allsvenskans podcast.

Nio trepoängare under de elva senaste matcherna. Örebro SK har varit ett av Allsvenskans absoluta bästa lag denna höst. En av dem som varit med och lyft laget är den 27-årige mittfältaren Robert Åhman-Persson.

– Det är små marginaler. I somras var vi en ganska dålig sits och lyckades vinna nere i Mjällby när vi bara var någon poäng före dem. Sen vann vi fem raka vinster och det gav oss självförtroende. Hela gruppen har vuxit, säger han i Allsvenskans podcast.

"Bäst för båda parter"
Han kom till ÖSK inför säsongen efter att hans kontrakt med AIK gått ut. Speltiden i Solna-klubben var begränsad och han kände att det var dags för någonting nytt.

– 2013 spelade jag ingenting egentligen, och samtidigt fick jag problem med ett knä på sommaren. Jag visste att mitt kontrakt gick ut och läkarna sa att jag måste göra en operation. Så jag kände att det var bra att göra operationen för att jag inte ville sitta utan kontrakt med ett skadat knä.

– Vi kom överens om att det var bäst för båda parter att jag valde en annan klubb. Jag kände att 2014 skulle bli likadant om jag blev kvar.

Åhman-Persson hade anbud från Norge och USA, men valde ändå att skriva på för Örebro. Ett beslut han verkligen inte ångrar idag.

– Jag kände att det var en väldigt bra klubb med en tränarstab som var väldigt kompetent. Det är en klubb som har ambitioner och så är det en idrottsstad. Det kändes väldigt seriöst och de trodde verkligen på mig.

Tung start i Örebro
Starten i nya klubben blev dock inte som han önskade. Knäskadan läkte inte och Åhman-Persson tvingades till ny operation.

– Det var inte beräknat att jag skulle missa hela våren. Tanken var att jag skulle vara igång i februari, men sen blev det en operation till. Örebro värvade mig trots att de visste att mitt knä var halvdåligt, så det är klart att jag är väldigt tacksam för det.

I somras gjorde var han tillbaka på planen och sedan dess har allt rullat på. Laget övertygar och Åhman-Persson är given i startelvan.

– Min knäskada var tung och ett tag kände jag att jag inte skulle kunna spela något mer. Men det har släppt och jag är otroligt tacksam och glad att jag kan spela igen utan att det gör ont.

Använd hashtagen #allpodd på Twitter eller mejla programledaren Adam Kalin på adam.kalin@byrandagny.se om du har feedback på programmet.

Avsnittet finns också på iTunesLyssna/prenumerera här.
RSShttp://www.allsvenskan.se/feed/podcast


© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908