Hyllningar i mängder efter öSK:s femetta

Förstora bilden

Hyllningarna på sociala medier efter gårdagens femetta mot Elfsborg visste ingen gräns. Dagen efter en en stormatch är det alltid skönt att läsa reflektioner. Varsågod, här är ett urval av alla hyllningar.

5-1. Det är fem fucking ett alltså. Mot ett lag som ska ut i Europa. Vad är det som händer?
Lasse Granqvist, Cmore

Man kan (och ska) klaga på Elfsborg för deras storförlust idag, men ÖSK är faktiskt Allsvenskans bästa lag sedan augusti. Axén gör underverk.
Jonas Dahlquist, Cmore

Trots avhoppad tränare, avgående klubbdirektör, avspisad skyttekung och stor konkurrens av annan lagsport i staden, så har ÖSK-fotboll motsvarat mina förväntningar. Glad i hågen kan jag nu ställa mig i kö för att boka mitt säsongskort för 2015. Stort TACK ÖSK för att jag får se allsvensk fotboll nästa år också.
Pemo

Har förstås gått på moln i går, som alla andra, och man undrar bara hur långt det hade räckt om vi hade haft en frisk Crespo hela året.
Svartvitt forever

Självklart är Pode viktig som klasskytt. Nordmark har hittat sin plats och DG imponerade. En härlig blandning anfallsprofiler som inte liknar varandra utan kompletterar varandra...och står upp för varandra.
Grixx

Vi spelar en otrolig fotboll just nu. Pode som för ett år sen var en av de mest ifrågasatta ÖSK-värvningarna någonsin är helt plötsligt en av allsvenskans bästa spelare. Sobralense har briljerat i varje match, Kalle har varit i frysboxen ett tag men gör ändå mål. Det känns sjukt att vi har chans på europaplats om allt vill sig väl. PODE!
Häståvagn.


Sobralense låg bakom det mesta och var bästa ÖSK:are men samtliga gör utmärkta insatser. Inte minst var det kul att se Dajje komma fram i många offensiva positioner och ändå hinna tillbaka i de defensiva. Alik har diplomatiskt sagt att man gjort smärre förändringar sedan Peo lämnade. Alla med lite insikt i fotboll ser tydligt att det är mycket stora förändringar.
Respons

Vi gör narr av en SM-guld-favorit. Ändå saknar vi några tongivande spelare. Skillnaden nu är ju att alla verkar veta hur vi ska spela. Det är riktigt jobbigt att möta oss ÖSK.
ÖSK-Boldt


Har följt @oskfotboll och gått på matcher regelbundet sedan 2001. Insatsen mot Elfsborg var bland det bästa jag sett. Härligt med 5-1!
David Flatbacke Karlsson

Två killar som haft lite speltid kommer in och är giganter idag!
@NordmarkDaniel @kalleholmberg17
Robert Åhman Persson

Ska starta en namninsamling för att få upp en staty föreställande Alexander Axén, på våghustorget.
Mirabell Demirel

Oerhört stolt över mitt @oskfotboll idag och höstsäsongen. Forza svartvitt!
Fredrik Nordback

Stolt örebroare! Grym insats idag @oskfotboll! En njutning att stå på Västra och se grabbarna rulla ut ellos.
Magnus Källgren Eriksson


F*n va skön seger! Välförtjänt! Vi viker aldrig ner oss! Fantastiskt lag! Bra tryck på Kubanerna!
Marcus Pode

Wow säger jag bara. Vilken fotboll av ÖSK. Trots att man saknade Nordin Gerzic, Ahmed Yasin och Alhassan "Crespo" Kamara. Marcus Pode fortsätter att vara en kultfigur i ÖSK och öser in mål. Det var smådarrigt efter Anders Svenssons reducering, men efter Podes strut till 3-1 var det inget snack. ÖSK klättrar nu till en sjätte plats i tabellen. Vem hade trott det i början av sommaren?
Daniel Grozdanovski, NA

Närkingarna vann såväl första– som andrabollar, var hungriga och hade rörelsen som Boråslaget saknade. Först gjorde matchens lirare Marcus Pode 1–0. Sedan skänkte Kevin Stuhr Ellegaard bollen till Kalle Holmberg som fri med Elfsborgsmålvakten enkelt gjorde 2–0. Då hade inte matchklockan passerat ens sju minuter.
Borås tidning

– Allt funkar bra, jag har kommit in bra både i klubben och i laget. Jag tycker vi spelar en rolig fotboll. Det är ganska likt hur Elfborg spelade när jag var där. Vi vårdar bollen på marken och värderar ett bollinnehav men när läge för kontring finns så går man.
Daniel Nordmark till Borås tidning

5-1. Så jävla fint. Så jävla enkelt. Kollade du på matchen idag så kollade du också på en framtida klassiker. En sån match du kommer youtuba under vinteruppehållen de kommande 15 åren när abstinensen efter fin fotboll blir för stor. En sån match du kommer berätta om för dina barnbarn. Med tårfyllda ögon och dallrande röst kommer du berätta om Lord Pode och hans gyllene fötter. Dä va en match en inte glömmer i första tage. ujujej säger ja bara.
Svartvita i Stockholm

Örebro SK. En aldrig sinande källa till glädje.
Henrik Johansson

Vissa matcher känner jag direkt att jag kommer minnas livet ut och ÖSK:s 5-1-kross mot serietrean Elfsborg idag är en sån match. Det jag kommer minnas framförallt är Podes fantastiska 3-1 mål samt känslan när hela arenan står upp och hyllar ÖSK sista 5 av matchen. Vi gör en fantastisk säsong minst sagt!
Emil Storm

Som Veronica Maggio sjunger: Oooh, ooh, sång på sång. Det ekar över hela staden. Åh, nått stort på gång .
Emelie Bond

Från Superettan till ett topplag i Allsvenskan. Jag är så stolt över min älskade förening ÖSK! Grabbarna, ledningen och fansen, vi är bäst i världen!
Patric Wessberg

Med Kamara, Gerzic och Yasin avstängda, trodde man på en tuff match mot Elfsborg. Men vad händer? ÖSK krossar gästerna och vinner med hela 5-1! ÖSK har de senaste 10 matcherna gjort minst 2 mål/match. Vilken otrolig förvandling Axén har gjort med laget!
Christian Holmdahl

Jag älskar ÖSK!
Alexander Nätterlund

Sobralenses match idag är det bästa jag sett en ÖSK:are gjort någonsin. Otrolig!
Mikael Säflund

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908