Simon Åström blir ny vd och klubbchef för ÖSK Fotboll

Förstora bilden

ÖSK fotboll har utsett Simon Åström till ny vd och klubbchef. Simon Åström har under de senaste tre åren varit försäljningschef och en del i koncernledningen på Söderberg & Partners. Hans erfarenhet av affärsutveckling, ledarskap och varumärkesbyggande, kombinerat med ett stort engagemang för fotboll och ÖSK, var avgörande faktorer för ÖSK:s val. Han tillträder den 27 oktober.

ÖSK är en av Sveriges äldsta fotbollsklubbar. Med 46 allsvenska säsonger, en 11:e plats i maratontabellen och flera medaljer tillhör ÖSK eliten i svensk fotboll. Ambitionen är att under Simon Åströms ledning lyfta ÖSK till ett lag som ständigt aspirerar på en allsvensk topplacering med medaljer och Europaspel.

Rekryteringen av ny vd har haft högsta prioritet för styrelsen och innehållit en tydlig kravspecifikation på den person som ska utveckla ÖSK. Goda ledaregenskaper och bevisad erfarenhet av att skapa ekonomisk tillväxt och att utveckla varumärken, samt ett stort hjärta för fotbollen och ÖSK har varit avgörande kriterier.

“Jag är mycket glad över att vi kunnat knyta Simon Åström till ÖSK. Han har genom hela rekryteringsprocessen visat en enorm glöd och vilja att få leda och utveckla ÖSK. Detta tillsammans med hans erfarenheter av affärsutveckling och ledarskap gör mig övertygad om att vi hittat den person som kan skapa den ekonomiska tillväxt vi behöver för att bli ett av Sveriges bästa lag. Vi har rekryterat en ung och entusiastisk vd som samtidigt är välutbildad och erfaren”, säger Björn Åqvist, styrelseordförande i ÖSK Elitfotboll AB.

Simon Åström är uppvuxen utanför Örebro och har sedan barnsben varit ÖSK-supporter. Han är 32 år, civilekonom, och har under de senaste tio åren varit verksam i olika ledande roller i näringslivet. Han har under de senaste tre åren varit försäljningschef och en del av koncernledningen på Söderberg & Partners. Han har på andra företag och positioner även jobbat med affärsutveckling, strategi och varumärkesfrågor i ledande befattningar.

”Jag känner mig oerhört glad och taggad över att tillträda rollen som vd och klubbchef. ÖSK är en viktig klubb i svensk elitfotboll. Det finns en stolthet och ett enormt stöd bland Örebroarna, och vi vet att medlemmar, supportrar och partners inte vill något hellre än att vi ska vara ett topplag och ta SM-guld. Det intresset ska vi nu jobba hårt för att förvalta. Vi har stora ambitioner och den långsiktiga plan vi nu kommer ta fram har målet att nå dit alla Örebroare vill. Jag känner mig väldigt stolt och privilegierad över att få möjligheten att jobba med fotboll som är mitt största intresse och att få företräda den klubb som jag brinner för”, säger Simon Åström.

Simon Åström tillträder rollen den 27 oktober.

ÖSK Fotboll

© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908