Livet som elitfotbollsspelare

Lagom till den allsvenska premiären utkom det andra numret av medlemstidningen Sportklubben. Vi kommer att publicera delar av senaste numret på oskfotboll.se. Sarol Bandak pratade med ÖSK:s fystränare inför årets säsong.

Fystränaren Jimmy Högberg har jobbat ett år i ÖSK. Han ska se till att spelarna är i fysisk topptrim vid årets allsvenska premiär.

Jimmy vill ha smart träning och kvalitet i alla detaljer.
– Proffsig attityd, kvalitativ kost, smart träning och bra återhämtning är fyra delar som måste fungera för spelarna, säger ÖSK:s fystränare Jimmy Högberg. 

Det är inte den som tränar hårdast och mest som alltid är bäst! Utan idrottaren som tränar smartast, menar Högberg. Det går naturligtvis inte att bli framgångsrik idrottare utan att träna mycket och tufft. Men det gäller att hitta den rätta balansen i träningen för att lyckas på elitnivå.
– I ÖSK jobbar vi mycket med att både individ- och laganpassa träningen och att hitta rätt nivå på belastningen för spelarna. Det är vanligt att träna stenhårt - men många gånger är det inte rätt metod.

Högberg, med erfarenheter som fystränare från bland annat Degerfors IF och damernas rugbylandslag lyfter ett begrepp som används flitigt inom ÖSK. 
– Vi försöker se till så att spelarna är fräscha. Dom ska inte känna sig trötta hela tiden utan man ska vara fräsch för att kunna spela snabb fotboll. 

Om en spelare har tränat för mycket innan match finns det stor risk att han finner svårigheter med att spela en kvick och explosiv fotboll på grund av trötthet.
– Vi satsar på smart träning i syfte att förebygga skador och få ut det mesta av spelarna. En träningsvecka kan börja med ett lättare pass. Dagen efter har vi ett tufft pass och därefter ett medelpass. För att sedan ta en dag ledigt. I jämförelse med andra sporter sliter fotbollen på ett annat sätt. Det innebär att fotbollspelare blir skadade av att träna för hårt och för mycket.

Men orsakar inte konstgräset fler skador än naturligt gräs?
– De nya konstgräsen ökar inte risken för skador däremot kan det bli andra skador som det forskas mycket på just nu. Vi kan inte skylla på konstgräset utan då gör vi något fel under träningen. Vi kanske tränar för mycket eller för lite på konstgräs/naturligt gräs? För den som är ovan vid underlaget är det skillnad vid fotnedsättningen och inbromsningen. Därför försöker vi träna på båda underlagen för att spelarna ska lära sig hantera dessa.

Högberg arbetar också med de viktiga kostfrågorna. För att kunna prestera så bra som möjligt, oavsett vilken idrott man utövar är det viktigt att ha en bra kost och tillräckligt med energi. I ÖSK får spelarna hjälp med att skapa bra rutiner och vanor som kompletterar deras träning.
– Jag försöker ständigt väcka ett kostintresse hos spelarna. De ska veta vad de stoppar i sig och vilken effekt det har på kroppen. Kvalitet är nyckelordet när det gäller kost. Det finns många dieter och rekommendationer att följa men som idrottare kan det vara farligt att inte äta kolhydrater. Det vi istället kan fundera på är vilka typer av kolhydrater vi väljer. Jag förespråkar att idrottare äter ekologiska råvaror med hög kvalitet. Spelarna i ÖSK är noggranna med kosten och generellt gör de ett bra jobb.
– Vi tränare arbetar med att implementera en kultur kring träning, prestation och att ta ansvar. Vi kan spendera en förmiddag tillsammans med spelarna. Men om spelaren går hem och gör allt fel under sin fritid så är vår träning bortkastad.
– Att vara en elitfotbollsspelare innebär att man lever som en idrottare dygnet runt. Det betyder att spelarna behöver göra smarta val i sin vardag – det kan handla om småsaker som att stänga av mobilen under natten för att inte störa nattsömnen. Den typen av smarta val förespråkar jag. Men alla olika delar av träningen och kosten kräver alla tränarnas engagemang. Här är det av värde att ledarna inom klubben intresserar sig för varandras uppgifter och utvecklar varandras styrkor. 
– Jag har erfarenheter av att vara fotbollstränare och ser fördelar med att fotbolls- och fysträning vävs samman. Därför är jag mån om att involvera de andra tränarna i mitt arbete. Jag vill även att de är en del av fysträningen. Och så arbetar vi i ÖSK – vi hjälps åt att tillsammans tänka ut den bästa vägen för utveckling. Vi trivs därför väldigt bra ihop. Det syns i våra resultat.

Sarol Bandak

© Örebro sportklubb Stolthet, hjärta och passion sedan 1908