Jacob Rinne om matchen mot IFK Göteborg

Förstora bilden

Jacob Rinne kommer av allt att döma att starta i målet för ÖSK i dagens bortamatch mot IFK Göteborg. Det blir den första allsvenska starten för den unge målvakten som kom till ÖSK från BK Forward under fjolåret. Vi
tog ett kort snack med ”Jacke” inför matchen.

Allsvensk debut från start. Hur går tankarna?
– Vi ska åka dit och spela som vanligt och inte göra något överdrivet. Jag vet vad jag är bra på så det är bara att ta fram det.

Du har gjort 2 allsvenska halvlekar men utstrålar redan trygghet. Vad är hemligheten?
– Lugnet har nog alltid varit en av mina styrkor plus att jag är trygg i min roll. Under tiden i Forward var jag kanske för lugn emellanåt och fick höra att jag kanske inte var på hugget, men det har jag med mig nu – lugnet i kombination med att vara på tårna.

Två inhopp redan. Hur har det varit?
– I Halmstad förstod jag ganska tidigt att det skulle bli byte. Man såg på Oscar att han agerade annorlunda i målet efter situationen när han fick en smäll. Då hade jag en kvart i första halvlek och en kvart i pausen som jag kunde förbereda mig på. Det var mycket skönare än senast hemma mot Falkenberg då man bara fick löpa igång lite och gå in direkt. Det var tuffare och lite ner mer nervöst, men det gick vägen.

Vad har ni sagt inför dagens match?
– Tränarna vet vad jag kan och vad jag går för. Det gäller att gå in på Gamla Ullevi och njuta av situationen. Det är det här man tränar för varje dag – att få spela matcher på högsta nivå. Jag ser ingen anledning att hålla igen på något, det är bara att gå ut och köra.


© ÖSK Elitfotboll AB Stolthet, hjärta och passion sedan 1908